Arvio kirjasta Hours Years Aeons - Moving
Images – IC 98. Frame visual art Finland (2015)
Näyttelykeskus
Frame on julkaissut Venetsian 56. biennaalia varten englanninkielisen kirjan nimeltä
Hours Years Aeons - Moving Images,
joka esittelee IC -98 nimeä käyttävän taiteilijaduon Patrik Söderlundin ja Visa
Suonpään tuotantoa vuosilta 1998 – 2015.
Hours Years Aeons
-kirjan ovat toimittaneet Framen Taru
Elfving ja Patrik Söderlund. Se on tarkoitettu ensi sijassa kansainvälisen taidemaailman
ammattilaisille, galleristeille ja museoiden työntekijöille, jotka etsivät
kiinnostavia uusia kohteita. Kirja on professionaalisessa mielessä taiteilijain
käyntikortti, mutta samalla sen pitäisi palvella myös laajempaa taideyleisöä.
Olen
toistaiseksi nähnyt IC 98 :lta vain yhden näyttelyn: vuonna 2013 Galleria
Heinossa Helsingissä, ja on heti sanottava, että se oli poikkeuksellisen mieleen
jäävä. Se herätti niin suuren kiinnostuksen, että halusin tietää taitelijoista
ja heidän tuotannostaan lisää. Testaan tässä siis näyttelykirjaa lukijana, joka
haluaa tutustua taiteilijoihin ja heidän tuotantoonsa kirjan avulla.
Galleria
Heinossa oli esillä Arkhipelagos (Navigating
the Tides of Time) –teos: seinän kokoinen mustavalkoinen animaatio, jonka
aiheena on vedenpaisumuksen jälkeinen maailma.
Kuten kirjan kuvatekstissä sanotaan teos viittaa ”mahdollisen
tulevaisuudessa tapahtuvan katastrofin jälkitilanteeseen” (s. 72). Tämä teos,
kuten moni muunkin IC 98 teoksista kuvaa autioita, kauan sitten asumattomiksi
jääneitä paikkoja tai seutuja, joissa ihmisen läsnäolosta on jäljellä vain
viitteitä. Kirjan ytimekkäät kuvatekstit ovat taiteilijoiden itsensä
kirjoittamia.
Hours -kirjan taitto, kuvitus ja kuvatekstit ovat onnistuneita. Lähes
mustavalkoinen kuvitus johdattaa IC 98’n taiteeseen rauhallisella otteella:
yleisnäkymät näyttelyistä vuorottelevat yksityiskohtaisempien teoskuvien kanssa.
Kirjaan uudestaan palatessa kuvituksesta syntyy jäntevä kuvallinen kertomus IC
98’n tuotannosta.
Kirjaa
ja sen kuvia katsellessani totean että IC -98 teosten mittakaava ja tunnelma
pääsevät täysin oikeuksiinsa galleriaa suuremmassa museoympäristössä. Pienimuotoinen
moderni galleriatila ei ehkä tee täyttä oikeutta Arkhipelagos -teokselle. IC 98 teosten melko uhkaava tunnelma välittyy
parhaiten vanhoissa rakennuksissa, joissa on historian patinaa. Kirjassa on
runsaasti kuvia Madridin Conde Duquen tiiliholvatuissa tiloissa pidetystä näyttelystä
vuodelta 2014. Tässä miljöössä Arkhipelagos
-teoksen katastrofin jälkeinen tunnelma toimii erityisen mahtavasti. Vastaavan
hienon holvimiljöön valokuvaaja on löytänyt Lontoon Beaconsfieldissä pidetystä
näyttelystä. Helsingistä vastaavaa näyttelypaikkaa ei ehkä löydy muualta kuin
Sinebrychoffin museon kellarikerroksesta.
IC
-98 teoksissa on vahva ote historiaan paikallisuuden kautta, sillä monet
teokset sijoittuvat taiteilijoiden kotikaupunkiin Turkuun, joka toimii niiden näyttämönä.
En tosin huomannut, tuliko taiteilijain kotikaupunki mainittua kirjassa? Paikallishistoriaan
liittyvä seikka ei ole mitenkään vähämerkityksinen, sillä ulkomaiset lukijat eivät
tunne IC 98:n kotipaikkaa eivätkä liioin tiedä mikä merkitys kaupungilla ja sen
historialla on Suomessa.
Riket
-teoksen aiheena
on Rettigin palatsin puutarha, joka on nykyisin Aboa Vetus & Ars Nova
museona. A View from the Other Side -teos
kuvaa 1860 luvulla Aura-joen rannalle rakennetun doorilaisen pylväikön
muodonmuutoksia ajan saatossa. Kirjan otsikon sana ”Aeon” tarkoittaa hyvin
pitkää, epämääräistä ajanjaksoa. Juuri loputtoman pitkä, ikuisuutta kuvaava
aikaperspektiivi on keskeinen IC 98 teoksille. Nykyisyys nähdään teoksissa kuvitteellisena
menneisyytenä tai menneisyys kuvitteellisena tulevaisuutena.
Hours -kirjan kuvitus ja taitto toimivat hyvin keskeisen historia
teeman kannalta, kuvat houkuttelevat
katsojaa maailmaan, jossa mitattavalla ajalla ei ole merkitystä. Kuvatekstit
ovat lakonisen toteavia. Yllä mainitun Riket
-teoksen kohdalla sanotaan: ”In the animation the moonlight, night-time
garden [of the Rettig Palace], pool, cypresses and sculptures come alive. The
dream scene acted out in the garden deals with themes related to merchant
shipping and tobacco manufacture: the prevailing uncertainties of seafaring:
the obsessive monitoring of time, weather and nature; the contamination of the
Baltic Sea as well as the Northern Bourgeois longing for Mediterranean light”
(s. 52).
Teoksiin
tutustuminen kuvatekstien avulla on antoisaa. Paljastuu, että teokset
muodostavat temaattisia kokonaisuuksia: yhden teoksen aihe jatkuu ja muuntuu
seuraavassa ja monet yksityiskohdat saavat merkityksensä teosten laajemmassa kokonaisuudessa
ja lopulta yleisemmässä historiallisessa ja poliittisessa kontekstissa. Teosten
toistuvia aiheita ovat merenkäynti, kauppa ja liiketoiminta, rakentaminen,
vaurastuminen, luonnon resurssien siekailematon hyväksikäyttö, tuhoutuminen ja
kaiken alkaminen alusta.
IC
98 teokset välittävät kriittisen käsityksen ihmisen taloudellisesta
toiminnasta, vaurastumisesta ja tuhoutumisesta, jotka toistuvat kehämäisesti. Söderlund
ja Suonpää tuovat esiin näkemyksen historiasta ja sitä muuttavien voimien
sokeudesta hienostuneiden ja esteettisesti kauniiden piirrosanimaatioiden
avulla. Ihmiset eivät ole läsnä aktiivisina toimijoina historian näyttämöillä,
siksi heitä ei kuvissa juuri näy; ihmisten vaikutus on epäsuoraa ja näyttäytyy
luonnon kannalta haitallisena.
Kirjassa
on kolme erillistä esseetä kuvatekstien lisäksi: Taru Elfvingin kirjoittama johdanto,
Jukka Sihvosen essee nimeltä Enigma of the Absolute ja kirjan lopussa Martin
Herbertin haastattelu tai keskustelu taiteilijoiden kanssa.
Taru Elfvingin johdanto ”Telling Times” rakentaa siltaa
Venetsian uppoavan kaupungin ja IC 98’n ympäristökatastrofiin viittaavien
teemojen välille, mikä on onnistunut lähtökohta. On kuitenkin hieman outoa,
ettei Elfving esittele Söderlundia ja Suonpäätä itseään johdannossa eikä koko
kirjassa. Johdannossa ei kerrota edes taiteilijoiden nimiä tai mitä lyhenne IC
98 tarkoittaa. Nimeltä mainitaan sen sijaan Maire Gullichsen ja Alvar Aalto,
jotka ovat tehneet Suomen paviljongin mahdolliseksi Venetsiassa. Samoin
esitellään Pentti Linkola ja Pentti Haanpää, kirjailijat, joilla on ollut tärkeä
rooli IC 98’n ajattelulle. Taiteilijoista itsestään, heidän opinnoistaan ja
vaiheistaan ei sitä vastoin puhuta riviäkään.
Onko tämä vahinko vaiko tietoinen valinta, on vaikea tietää. Jos taiteilijat
haluavat esiintyä täysin anonyymeinä, se olisi pitänyt kertoa, sillä nimien
puuttuminen on omituista.
IC
98 vaiheet ja tausta tulevat esiin vasta kirjan loppupuolella kriitikko Martin Herbertin haastattelussa. Siinä selviää,
että IC 98 aloitti poliittis-teoreettisella tuotannolla vuonna 1998 kirjoittaen
kirjasia, joita jaettiin yleisölle ilmaiseksi. Piirrokset syntyivät alun perin
kuvituksena näihin kirjasiin, joissa tarkasteltiin kriittisesti nykyisen
talousjärjestelmän pitkäkestoista vaikutusta historiaan, kulttuuriin ja
luontoon. IC 98 tausta on siis poliittisessa aktivismissa ja heillä on ollut yhteyksiä
kiinnostaviin taloustieteilijöihin, kuten Akseli
Virtaseen, joka kirjoitti tekstin The
Place of Mutation – nimiseen kirjaseen.
Martin
Herbertin haastattelussa käy ilmi, että Söderlundin ja Suonpään teoreettisina
esikuvina olivat aluksi Michel Foucault,
Gilles Deleuze & Felix Guattari sekä Walter Benjamin. Deleuzelta ja Foucault’ta ovat peräisin teoksissa
hyvin tunnistettavat ajatukset kontrollisyhteiskunnasta,
Benjaminilta puolestaan historian käsitys.
Kun IC 98:lla teosten taustalla on näinkin selkeitä teoreettisia
lähtökohtia, jotka teoksissa tuodaan esiin johdonmukaisesti, olisi niitä voinut
esitellä näyttelykirjassa vahvemmin. Kirjaan sisältyy jakso Iconoclast
publications jossa IC 98’n kirjallista tuotantoa esitellään suppeasti kuvien
avulla. Yhteenveto taiteilijoiden ajattelusta olisi ollut kiinnostavaa
luettavaa, varsinkin kun taitelijat sanovat, että he yrittävät kommunikoida
kahdella tasolla: toisaalta järjen ja kielen ja toisaalta tunteiden ja
intohimon tasoilla (s. 162).
Taiteilijain
ajattelun kannalta kiinnostavin anti tulee vasta kirjan lopussa Herbertin
haastattelussa, eikä siinäkään kovin syvällisesti. Esiin heitetään sellaisia
teemoja kuin post-humanismi, antroposentrisen ajattelun kritiikki, joista on
keskusteltu vilkkaasti jo Timothy
Mortonin kirjoista alkaen. IC -98 taiteilijoiden uusinta tuotantoa edustava
teos Abendland koskettelee suoraan maailmaa,
jossa ekokatastrofi on tapahtunut. Kun Morton on nykyisin kovin suosittu teoreetikko,
olisi ollut hyvä tietää, mikä IC 98: suhde on hänen ajatteluunsa. Jos IC 98 on
päätynyt ”posthumanismiin” itsenäisesti, oman työskentelynsä kautta, olisi
senkin voinut tuoda esiin. Joka tapauksessa selkeämpi viittaus ajankohtaiseen
poliittiseen aiheeseen olisi ollut paikallaan ja lisännyt kirjan ja samalla IC
98’n taiteen kansainvälistä painoarvoa.
Turkulainen
elokuvataiteen professori Jukka Sihvonen
on kirjoittanut kirjaan laajan filosofisen esseen, jonka lähtökohtana on
absoluutin käsite. Sihvonen määrittelee sen uudelleen kaksimerkityksisenä
tarkoittaen absoluutilla paitsi hengen vapautta ja rajoittamattomuutta, myös
tämän vastakohtaa: hajoamista tai liukenemista (s. 13). Filosofiselta kannalta
käsitteen uudelleen määrittely on tuskin muuta kuin sanaleikki ja pian Sihvonen
muuntaa käsitteen sen melko tavanomaiseksi sisältö/ muoto analyysiksi. Essee
herättää kysymyksen, tarvitseeko kriitikon kehittää oma tulkinnallinen
lähtökohta, kun taiteilijoilla itsellään on vahva filosofinen ja poliittinen
visio ja sanoma? Itse en menisi tekemään tällaista. Sihvonen etsii esseessään
kosketuskohtia IC 98’n teoksiin monilta tunnetuilta taiteilijoilta ja ajattelijoilta
aina Sebaldista ja Tarkovskista Agambeniin ja Aristoteleehen saakka. Essee
vaikuttaa oppineelta, mutta samalla moneen suuntaan menevät assosiaatiot siirtävät
huomion pois IC 98’n taiteesta ja sen kriittistä sanomasta.
Lopuksi
panen merkille, että Galleria Heinon näyttelyn jälkeen IC 98 on pitänyt
soolonäyttelyitä enimmäkseen ulkomailla: Madridissa, Lontoossa, Frankfurtissa
ja Kööpenhaminassa ja parhaillaan siis Venetsiassa. IC 98 on siis herättänyt
kansainvälisen huomion ennen kuin heidän töitään on nähty laajemmin
Helsingissä. Tämä ei sinänsä ole mitenkään uutta. Kirjasta selviää, että
Helsingin taidemuseo HAM tarjoaa kuluvan vuoden 2015 lopulla soolonäyttelyn IC
98: lta.
No comments:
Post a Comment