Irmeli Hautamäki
17.2. 2011
Oheinen kirjoitus ilmestyi
Kulttuurilehti Mustekalassa viisi vuotta sitten.
Suomi tai oikeastaan Helsinki on saanut
osakseen paljon kansainvälistä huomiota Guggenheim museon laajenemishankkeen
ansiosta. Onkin kulunut lähes sata vuotta siitä kun Suomi viimeksi oli
kansainvälisen taidemaailman huomion kohteena. Se tapahtui ensimmäisen
maailmasodan aikoihin, jolloin Suomessa nähtiin tuoreeltaan aikakauden
kiinnostavinta taidetta, jolla on ollut sittemmin pysyvä merkitys modernissa
taiteessa. Vuonna 1914 taidekauppias Sven
Strindberg, kirjailija August Strindbergin serkku, sopi näyttelystä
berliiniläisen Der Sturm –gallerian
kanssa, joka pidettiin Strindbergin Taidesalongissa Helsingissä.
Avantgarden historian tutkimusteni
yhteydessä olen joskus leikitellyt ajatuksella, miltä tuntuisi mennä Ateneumiin
tänään, jos siellä olisi kymmenittäin Chagallia, Kandinskya, von Jawlenskya,
muutamia Olga Rosanovan teoksia, Paul Kleeta, Franz Marcia tai Ernst
Kirchneriä? Miltä Suomen taide-elämä näyttäisi nyt, jos maassamme olisi ollut
kiinnostusta hankkia noita modernin taiteen merkkiteoksia, kun niitä tänne
tarjottiin.
Helsingissä 1914 pidetyn ”Ekspressionistisen
ja kubistisen taiteen näyttelyssä” oli mukana Der Blaue Reiter –ryhmän ja myös
Die Brücke –ryhmän jäsenten teoksia. Wassily
Kandinskyltä, der Blaue Reiter Ryhmän perustajalta, nähtiin hänen
merkkiteoksiaan, kuten Kompositio V, Pastoraali ja Improvisaatiot nro
21, 22 ja 28 (vuodelta 1912), nykyään ne ovat Guggenheimin taidemuseossa, New
Yorkissa.
Teoksia oli esillä myös Ernst
Kirchneriltä, Paul Kleeltä, August Mackelta, Franz Marcilta, Gabriele
Münteriltä, Aleksei von Jawlenskyltä ja Marianne von Werefkiniltä ja monilta
muilta. Näyttelyssä kävi noin 800 helsinkiläistä, mutta yksikään teos ei mennyt
kaupaksi.
Pari vuotta myöhemmin, toukokuussa 1916
avattiin Strindbergin taidesalongissa ”Venäläisen taiteen näyttely”, jonka
huomattavin osa, 35 teosta koostui Marc
Chagallin teoksista. Esillä oli esinekonstruktioita ja kollaaseja mutta
myös suprematismista vaikutteita saaneiden taiteilijoiden kuten Ivan Punin ja
Boguslavskajan töitä. Kandinsky oli mukana tässäkin näyttelyssä. Chagallin
osuus näyttelyssä oli merkittävin, esillä Helsingissä oli teos nimeltä Syntymäpäivä
(1914), joka on nykyisin New Yorkin Modernin taiteen museossa.
Suomeen ostettiin tästä näyttelystä yksi
Chagallin teos, Mandoliinin soittaja (1914), joka on testamentattu
Ateneumin kokoelmiin. Aivan kaikki modernin taiteen helmet eivät siis menneet
maanmiehiltämme sivu suun. Yksi teos jäi maahamme (en tosin tiedä milloin se on
ollut esillä), mutta tarjolla olisi ollut paljon merkittäviä teoksia. Syksyllä
1916 Strindberg järjesti vielä Kandinskyn yksityisnäyttelyn, josta taiteilija
tarjosi alennuksella yhtä työtä Ateneumille, mutta se ei museolle kelvannut.
Varhaisen avantgarden teoksilla on
pysyvä, voimakas merkitys modernissa taiteessa. Niihin tiivistyy paljon uutta
ajattelua, niissä on tutkittu taiteen perusteita tieteellisen intohimoisesti,
niiden selkeys ja voima pysähdyttää ja ilahduttaa vieläkin. Tutkimus ei ole
vielä läheskään paljastanut kaikkia niiden saloja.
Nykyään moni edellä mainituista
teoksista löytyy isoista amerikkalaisista museoista. Solomon R. Guggenheimin
museo on hankkinut erityisen mittavan Kandinsky- kokoelman ja järjestää lähes
joka vuosi Kandinsky -näyttelyitä.
Kun Guggenheimin museosäätiö nyt tarjoaa
yhteistyötä ja tutkii mahdollisuuksia verkostoutua eurooppalaisten toimijoiden
kanssa, aloitteessa voi nähdä tilaisuuden rakentaa kansainvälistä yhteistyötä
tutkimuksen ja näyttelytoiminnan alalla.
Kandinsky ja hänen pohjoismaiset
kontaktinsa, samoin kuin muu varhainen avantgardetaide ovat itse taiteeseen ja
sen historiaan perustuva syy mennä mukaan yhteistyöhön resursseiltaan ison
museon kanssa. Varhainen moderni taide on kiintoisaa Suomen kannalta siksi,
että sitä tehtiin lähellä Suomea, Berliinissä, Münchenissä ja Pietarissa, jopa
Karjalan kannaksella, jossa pietarilainen intelligentsia vietti kesiään. Kazimir Malevichin Voitto Auringosta,
futuristinen oopperateos tehtiin Suomessa, Uuskirkolla.
Suomalaiset taiteilijat ja varsinkin
taideopiskelijat olivat silloin aikoinaan kiinnostuneita uudesta taiteesta, vaikka
taidekoulujen professorit varottelivatkin heitä ’kaiken maailman kokeiluista’.
Varhaisen modernismin kehittyminen on kiintoisa ja toistaiseksi aika tuntematon
lehti myös Suomen taiteen historiassa. Suomalainen Marraskuun ryhmä hyötyi kansainvälisistä
kontakteistaan.
Varhainen avantgarde syntyi aikoinaan
kansainvälisissä ympäristöissä, sen keskeisissä suuntauksissa, kuten
ekspressionismissa tai abstraktissa taiteessa ei ollut mitään leimallisesti
kansallista. Myöhempi tutkimus on kansallistanut sen, nykyään puhutaan
’saksalaisesta ekspressionismista’, ’italialaisesta futurismista’ ja
’venäläisestä avantgardesta’, mikä on harhaanjohtavaa. Alunperin suuntaukset
olivat kansallisuuksien rajat ylittäviä ja niitä tutkittiin ja sovellettiin
samaan aikaan eri puolilla Eurooppaa ja ne esiteltiin varhain myös
Yhdysvalloissa.
Moderni taide on ollut syntyessään
kansainvälistä ja nykytaide on sitä yhä leimallisesti.
Guggenheim-Helsingin perustamisella
voisi olla suuri merkitys paitsi Suomen oman historian ja identiteetin, myös
kansainvälisen kulttuurisen kanssakäymisen kannalta. Jotta Guggenheim-Helsingin
toimesta syntysi aitoa vuorovaikutusta Suomen ja muun Euroopan välillä, se
edellyttäisi Suomelta aktiivista roolia asiassa. Toimien yhdessä
kansainvälisten museo- ja taidealan asiantuntijain kanssa Helsinki voisi saada
uutta painoarvoa kulttuurisena keskuksena. Helsingin sijainti antaa siihen
hyvät edellytykset. Helsinkihän on paitsi Pietarin metropolin ja pohjoismaiden
kaupunkien, myös Baltian maiden ja Saksan läheisyydessä. Mikä estää
aloittamasta kulttuurista kanssakäymistä kansainvälisen toimijan kanssa, kun
siihen tarjotaan tilaisuutta?
Aikoinaan, sata vuotta sitten
kansainvälinen moderni taide torjuttiin, koska täällä ei ollut riittävää
asiantuntemusta sen arvioimiseen tai teosten hankkimiseen kokoelmiin.
Suomalaisten taidehistorioitsijoiden silloiset näkemykset ovat hupaisa, mutta
häpeällinen lehti taiteemme historiassa. Tästä asiantuntemattomuudestako
joudumme kärsimään vieläkin?
Artikkelin
tiedot pohjautuvat The Cultural History of Nordic Avantgardes kirjaan jonka
Suomen osuuden toimittaja olen ollut . Kirja ilmestyyi 2012.
No comments:
Post a Comment