Irmeli Hautamäki
Viime aikoina nykytaiteessa on
puhuttu paljon tieteen ja taiteen välisestä suhteesta. Taiteilija parivaljakko Tommi Grönlund ja Petteri Nisunen on tehnyt jo parikymmentä vuotta teoksia joissa
taide, fysiikka ja teknologia kohtaavat.
Osa näyttelyn teoksista voisi olla
hyvin esillä tiedekeskus Heurekassa havainnollistamassa fysiikan periaatteita. Monissa
teoksissa on käytetty yksinkertaista fysiikkaa, painovoiman lakia. Antigravity Model –nimisessä teoksessa
(2006) sisäkkäiset ympyränkehät liikkuvat painovoiman vaikutuksesta. Teos tuo
mieleen varhaisen tähtitieteen mallit, joilla havainnollistettiin planeettojen
ratoja. Orbita -nimisessä ikiliikkujalta
näyttävässä teoksessa painava metallikuula pyörii radallaan näennäisesti ilman
voimanlähdettä. Tarkemmin katsoen huomaa että rataan on liitetty huomaamattomia
mekanismeja, jotka antavat vauhtia kuulalle. Tämä teos lähenee ehkä enemmän
tekniikan avulla luotua silmänlumetta kuin tiedettä.
Näyttelyn ideana on tietysti ottaa
leikkimielisesti ilot irti tieteen ja tekniikan tarjoamista
mahdollisuuksista. Tieteen ja taiteen
rajaa on vaikea tässä näyttelyssä vetää. Tekniikka, techne, tarkoittaa alun
perin kaikkea taitavaa tekemistä niin taiteissa kuin tieteissäkin. Grönlundin
ja Nisusen teosten tekninen puoli herättää katsojissa ihmetystä ja ihastelua
sinänsä. Suomalaiset ovat toki insinöörikansaa ja yleisö jaksaa suhtautua
teosten toimintaan antaumuksella. Monet yrittävät selvittää itselleen miten se
toimii.
Näyttelyssä on myös paljon teoksia,
grafiikkaa ja valokuvia, jotka ovat enemmän taidetta perinteisessä mielessä
kuin tiedettä. Näihin kuuluu kineettinen teos Reel to Reel (2005) missä valolähteen eteen asetetut pyörivät
alumiinikiekot luovat varjokuvioita taustalle. Pyörivien kiekkojen liike
näyttää moninkertaistuvan, mutta tarkemmin katsoen kiekot eivät kuitenkaan
pyöri samaan tahtiin eivätkä edes samaan suuntaan. Liikkeen hajaantuminen tekee
siitä miellyttävää katsottavaa.
Omassa mielessäni näyttely herättää
ajatuksia nykytaiteen suhteesta varhaiseen avantgardeen. Saattaa olla, että
Grönlund (s. 1967) ja Nisunen (s. 1962) ovat tietoisia tästä, ainakin näyttelyn
otsikko Gray Area, viittaa Marcel Duchampiin. Duchamp (1887 –
1969) luonnehti taidettaan ’harmaan alueen’ eli aivojen tai mielen taiteeksi.
Tällä hän tarkoitti, ettei esteettisyys sinänsä ollut kiinnostavaa, tärkeitä hänen
mielestään taiteessa olivat ideat. Myös Duchamp käsitteli taiteessaan
tieteellisiä ideoita, teokset olivat niiden tulkintoja tai mallinnuksia.
Duchamp toi taidekontekstiin jo
lähes sata vuotta sitten koneita ja teknisiä laitteita. Sähkömoottorilla
toimivat Rotoreliefit synnyttivät
pyöriessään voimakkaasti sisään ja ulos oskilloivia kuvioita. Duchamp
suunnitteli myös Suuressa lasissaan (1912
– 1923) joukon monimutkaisia, täysin mielikuvituksellisia mekanismeja ja koneita. Ne jäivät kuitenkin ajatuskokeen
tasolle, sillä Duchamp ei toteuttanut niitä.
Yhdistävä piirre Duchampin ja
Grönlundin ja Nisusen teoksissa on tieteen ja teknologian alistaminen puhtaasti
hyödyttömiin tarkoituksiin. Yleensähän tiede ja teknologia valjastetaan
hyödylliseen käyttöön, mutta näiden insinööri-taiteilijoiden tekniset laitteet toimivat
vain ilahduttaakseen katsojaa. Duchampin koneet olivat vain huvittavia
ajatella.
Myös Nisusen ja Grönlundin mekanismit
ovat miellyttäviä ja huvittavia katsella ehkä juuri siksi että ne toimivat
moitteettomasti mutta ilman hyödyllistä tarkoitusta. Varsinkin katonrajassa
vaijereiden varassa hiljalleen kulkeva alumiininen pyörä Wanderer of Gravity (2016) on mieltä kohottavaa katsottavaa. Pyörä
näyttää ikiliikkujalta, mutta tosiasiassa se käyttää hyväkseen painovoimaa.
Pystysuuntaiset vaijerit vetävät horisontaalisia vaijereita alaspäin, jolloin
pyörä pääsee liikkumaan alamäkeen. Toivoisi vain aurinkoista päivää, jolloin kirkas
alumiinikiekko heijastaisi valoa ympärilleen.
Grönlundin ja Nisusen teokset
poikkeavat nykytaiteen valtavirrasta. Gray
area -näyttelyn efekti on yllättävä tavalla, jota voi taas verrata Duchampiin.
Koneet ja laitteet ovat siinä, ne toimivat, vangitsevat katseen ja ajatuksen. Teoksista
nauttiminen edellyttää, että katsoja kykenee siirtämään ajatuksensa taustalla
olevaan periaatteisiin ja ideoihin. Esineet itsessään eivät tee mitään
järisyttävää vaikutusta esteettisessä mielessä. Sen sijaan teosten esillepano
ja asettelu tilaan tuo esiin Taidehallin hienon arkkitehtuurin ja mittasuhteet.
Tässä kohtaa tulee ajatelleeksi tekijöiden arkkitehtitaustaa.
Jään miettimään, ovatko Grönlund ja
Nisunen pohtineet tieteen ja taiteen suhdetta
pidemmälle? Näyttely ilahduttaa, mutta ei valaise sitä, mitä
mahdollisuuksia tieteet, vaikkapa biologia tai tietotekniikka todella tarjoaisivat
taiteelle.
Tommi Grönlund ja Petteri Nisunen:
Gray Area, Art, Architecture and Music
Taidehalli 28.1 – 5.3. 2017 -
artikkeli on julkaistu kulttuurilehti Mustekalassa 2017
No comments:
Post a Comment