O - Miki Liukkosen romaani sinkoilee kaoottisessa
havaintokudelmassa
Irmeli Hautamäki
On sanottu, että ihmisen mieli
on meluisa paikka, jossa kaikenlaiset äänet, ajatukset ja kuvat kieppuvat hurjasti.
Voiko siitä tehdä taidetta?
Miki Liukkonen on näin tehnyt romaanissaan
O, joka kuvaa yli 800 sivun verran erilaisten ihmisten havaintojen, mielen
sisäistä assosiaatioiden ja kokemusten kaaosta. Romaanissa syntyy kuva
nykyajasta ihmisten mielen kautta suoraan ja näköjään valikoimatta. Filosofin
silmin romaanin sinänsä tarkat kuvaukset eivät anna kuvaa todellisuudesta
vaan pikemminkin informaatiotulvan valtoimenaan vyöryvästä todellisuudesta.
Tämä ei ole moite, vaan toteamus, jonka tarkoituksena on asettaa kyseenalaiseksi
realismin itsestäänselvyys, mitä romaanissakin tietysti tavoitellaan.
Romaanissa liikutaan vuoroin
Helsingissä, vuoroin Tanskan Odensessa, joskus Espanjan Guardassa, mutta paikan
tuntu on ohut. Romaani ei kiinnitä tarkoituksella huomiota aikaan ja paikkaan,
vaan suppeampiin tiloihin, erilaisten tapahtumien näyttämöihin, huoneisiin ja
niiden sisustuksiin. Helsingistä tai elämisestä siellä ei muodostu mitään
kuvaa. Romaani etenee kameran tavoin rekisteröiden mielen sisäisiä havaintoja,
muistoja ja assosiaatioita. Voitaisiin
olla ihan missä tahansa.
**
Romaani eksyy tuon tuosta
yksityiskohtien pikkutarkkaan kuvaukseen. Kaikki on selkeästi kerrottua, eikä
lause horju missään. Jopa kielioppi on kohdallaan, lukeminen on helppoa ja
nopeaa. Kirjoittaja tekee työnsä hyvin, kuten informaationvälityksen
aikakaudella kuuluukin. Kirjoittaja on kelpo tiedonvälittäjä, mutta tarina ei siitä
huolimatta etene, vaan puuroutuu henkilöiden neuroottisen tarkkaan havaintojen esittelyyn.
Tämä on paradoksaalista ja lukijalle aluksi turhauttavaa.
Lukukokemuksena O on erikoinen. Teksti
imee mukaansa vastustamattomasti ja samalla lukeminen on ärsyttävää, koska
mikään ei johda mihinkään. Uusia ja uusia henkilöitä ja tilanteita esitellään. Kerronta
on tarkoituksenmukaista: kun halutaan näyttää, miten hajanainen mielensisäinen
todellisuus voi olla, on luotava sellainen. Tätä romaania ei voi lukea lainkaan
sivu sivulta, on omaksuttava toinen tapa. Itse luin tiettyjä pitkiä jaksoja ja
palasin sitten aina taaksepäin. Koska teos on kollaasimainen episodikokonaisuus,
eikä noudata lineaarisen kerronnan logiikkaa, se antaa lukijalle tiettyjä
vapauksia. Romaania pitää lukea kuin katselisi loputtoman rikasta, jatkuvasti
muuttuvaa taulua. Välillä yksityiskohtaiset havainnot muuttuvat lennokkaiksi ja
loistokkaiksi kuvauksiksi, ne ovat silloin enemmän runoutta kuin proosallista
kuvausta.
Onko O:lla kirjallisia tai
tyylillisiä esikuvia, on epäolennainen kysymys. Olennaista tyylin ja sisällön
kannalta on romaanin ajan kuvaus: kerronta pysyy koko ajan nykyhetkessä, kaikki
tuntuu tapahtuvan samaan aikaan. Tällainen aikakäsitys, presentismi, jossa ei
ole sijaa menneisyydelle sen enempää kuin tulevaisuudellekaan on ominainen
nykyajalle yleisemminkin. Menneisyyden jyrkkä kieltäminen ja haluttomuus nähdä
tulevaisuutta oli leimallista 1910 ja 20 lukujen dadaistiselle sukupolvelle.
Maailma otettiin haltuun tässä ja nyt sellaisenaan; dadaan ei kuulunut toiveita
tai odotuksia paremmasta.
**
Romaani koostuu lyhyistä
episodeista. Tämä on elokuvasta tuttua kerrontaa, mutta kaikki episodit eivät
kytkeydy toisiinsa. Tarinaa ei oikeastaan ole, ollaan koko ajan samassa
tilanteessa, joka alkaa nuoren kirjallisuuden opiskelijan Emilia Jensenin
itsemurhasta, laajenee lukuisten asiaan liittymättömien henkilöiden kuvaukseen
seuraavan viikon aikana. Ainoa henkilö, jolla on ollut tekemistä opiskelijan
kanssa, on tämän opettaja, helsinkiläinen kirjallisuuden professori Magnus
Brax. Braxin osallisuutta opiskelijan itsemurhaan epäillään. Tämä muodostaa
yhden pisteen, jonka ympärille teos hahmottuu.
Emilia Jensenin lisäksi muut
romaanin keskeiset henkilöt, Erik Aho, Jerome W. ja Mikael Ahlquist, ovat teoreettisen
fysiikan opiskelijoita. He kuuluvat ryhmään, joka, harrastaa uintia ja treenaa
lajia kilpailumielessä. Erik Aho, on tuntenut etäisesti Emilian. Emilian
Tanskassa asuvia vanhempia, varsinkin leikkikenttien liukumäkiä valmistavassa
yrityksessä toimivaa isää kuvataan tarkkaan. On tyypillistä, että ihmisten
välillä on hyvin vähän kommunikaatiota tai vuorovaikutusta. Edes Emilian
vanhemmat eivät saa tietää tyttärensä kuolemasta. Kaikki ovat keskittyneitä
omaan kokemusmaailmaansa tai pikemminkin sen pakonomaiseen koossapitämiseen. Loputon
viriketulva uhkaa sortaa sen joka hetki.
**
Kaikki romaanin henkilöt ovat
enemmän tai vähemmän neuroottisia. Heillä on pakkomielteitä ja pakkotoimintoja.
Neuroottisuus on yksi O:n keskeisistä teemoista samoin kuin nuorten ja heidän
vanhempiensa välinen etäisyys. Vanhemmat ovat kaukana, kuolleet tai hylänneet
lapsensa. Isät ovat sulkeutuneita outojen harrastustensa pariin, kuten Jeromen
pappa, joka yrittää ratkaista täydellisen vesijohtojärjestelmän ongelmaa
autotallissaan.
Neuroosit kuvataan perheittäin
takautuvasti, aina kolmanteen ja neljänteen polveen asti. Jerome W., joka
on romaanin minämuotoinen kertoja,
tarkkailee itseään ja ajankäyttöään hetki hetkeltä. Isä, joka on ohjannut hänet
luonnontieteiden pariin, on selittänyt hänelle jo varhain, mitä kuolema
tarkoittaa. Myös Mikael Ahlquistia, joukon älykköä vaivaa kuolemanpelko.
Henkilöiden joukossa on joitakin
lestadiolaisia, kuten Magnus Braxin paha äiti. Mieleen tulee, että tällainen
henkinen maisema – totinen luonnontieteiden opiskelu, ahkera treenaaminen, kova
bisnesmeininki, joiden taustalla on ankara uskonnollisuus – voisi viitata
teknologia- ja bisneskaupunki Ouluun, josta Liukkonen on kotoisin. Helsingin
mentaliteetti on vähän toinen, ehkä hiukan rennompi.
Romaanissa on myös sympaattiset
ja jopa hauskat piirteensä, jotka liittyvät nimenomaan neurooseihin.
Kirjoittajan suhde luomiinsa romaanihenkilöihin on lempeä ja humoristinen. Romaani
ei ole tyly vaan hauska. Neuroottisuus on ajan ilmiö, se ei ole kenenkään
yksittäisen henkilön ominaisuus tai vika. ’Neuroottisuus on se tarttumapinta,
joka ihmisillä on todellisuuteen’, romaanissa selitetään. Asiaa ei
psykologisoida, se todetaan. Kirjallisuuden professori Magnus Braxin pakkomielteinen
elämäntapa on jopa koominen. Hänen neuroosinsa ei rajoitu mielen sisään vaan
muuttuu toiminnaksi, joka saa taiteellisia piirteitä.
Hauskimmat tilanteet ja henkilöt
liittyvät Lundvallin romaniperheeseen. Kaikista muista poiketen nämä henkilöt
ovat toisilleen läsnäolevia. He kommunikoivat, hälisevät ja huutavat kaikki
yhtä aikaa, mutta he pitävät yhtä perheenä. He eivät kuulu siihen teknologian,
bisneksen, tieteen ja kilpauinnin maailmaan, jossa kaikki muut kauhovat ja
törmäilevät. Heidän sanotaan elävän kaksi tuntia edellä sitä aikaa, missä muut
elävät.
**
Sukupuolten osalta romaani O rakentaa
aika tavanomaisen asetelman, jossa yhtäällä ovat nuoret miehet, fysiikan
opiskelijoiden porukka. He myös pystyvät, ainakin hetkittäin keskustelemaan ja
hallitsemaan jotenkuten kokemusmaailmaansa. Säännöllinen uintitreeni pitää todellisuuden
kuosissa. Vastakohdan muodostavat kirjallisuuden opiskelijat, lahjakkaat herkät
tytöt, Emilia Jensen ja Alexandra Helve. He etsivät turhaan tukea
kirjallisuuden opettajasta Magnus Braxista, josta ei ole heidän
rohkaisijakseen. He tuhoutuvat.
Eivät nuoret fysiikan
opiskelijatkaan ole henkisesti täysin turvassa. Erik Aho, kaikkein älykkäin ja
herkin heistä, katoaa romaanin keskivaiheilla mielensä syövereihin. Samalla hän
konkreettisesti eksyy kotimatkalla ja kuolee rikollisporukan uhrina. Erik Ahon
kuolema, jota kuvataan hänen tietoisuutensa sammumisen hurjana
assosiaatiovyörynä, on yksi romaanin pysäyttävimpiä ja kielellisesti
loisteliaimpia kohtia. Tähän liittyy jopa sentimentaalisuutta, jota romaanissa
muuten vältellään. Erik joka tunsi etäisesti Emilian, yritti ottaa selvää tämän
itsemurhasta. Emilia ja se, miten paljon Erikillä olisi ollut puhuttavaa tämän kanssa,
jää Erikin viimeiseksi ajatukseksi.
**
Romaanin asetelma tuo mieleen
myös C. P. Snow’n esittämän vastakohdan Kahden
kulttuurin välillä. Englantilainen fyysikko väitti jo vuonna 1959 länsimaisen
sivistyneen maailman jakaantuneen peruuttamattomasti toisensa poissulkeviin
luonnontieteelliseen ja humanistiseen kulttuuriin. Snow puolusti tieteitä
väittäen, että tiede ja teknologia ovat ihmiskunnan toivo. Humanistit ja
kirjallisuusintellektuellit Snow asetti
epäilyttävään valoon, koska nämä lietsovat hänen mukaansa pessimismiä. ”Luonnontieteilijöillä
on tulevaisuus luissaan”, Snow sanoi. Ei ole selvää, tunteeko kirjoittaja Snow’n
esseetä ja mikä romaanin kanta siihen on. Mitä tulee humanismiin,
kirjallisuustieteeseen professori Brax esitetään romaanissa säälittävänä, mutta
koomisena luuserina.
**
Romaanissa liikutaan jalon ja
ankaran luonnontieteen, teoreettisen fysiikan opiskelun parissa. Suurin osa
tieteelliseksi tarkoitetuista fysiikkaan liittyvistä aivoituksista lienee kuitenkin
silkkaa fantasiaa. Tällaista ovat näennäisteoriat ’aikapoimuista’ tai ajassa
olevista madonrei’istä, joiden parissa Jeromen mieli askartelee. Jerome yrittää
saada selvyyttä selittämättömiin samanaikaisiin tapahtumiin aikapoimujen
avulla. Kun eräs fysiikan opiskelijoista lukee unikirjaa ymmärtääkseen aina samana
toistuvaa untansa, voi kysyä, kuinka fiksuina teoreettisen fysiikan opiskelijat
esitellään.
Kaikenlaista väitettä ja teoriantapaista,
jonka todenperäisyydestä ei ole tietoa, sinkoilee sinne ja tänne. Sekin on
olennainen osa romaanin sekavaa henkistä ilmapiiriä: dataa ladataan
tietoisuuteen joka hetki, mutta mistään ei saa selkeä kuvaa, missään ei ole
tolkkua. Romaanin henkilöt hankkivat ja käsittelevät uutterasti tietoa, mutta koviin
tosiasioihin ei törmätä juuri koskaan. Kysymystä faktoista ei edes esitetä. Romaanissa
on epämääräisiä henkilöhahmoja, kuten veneen alla asustava kädestäennustaja Darnopogaldjitzer,
jonka hulluuden huuruinen maailma kuvataan yhtä tarkkaan kuin opiskelevien
suomalaisnuortenkin.
**
Fysiikan luennolla selitään
käsitteiden ’tieto’ ja ’informaatio’ välistä eroa. Aihe on romaanin kannalta
keskeinen, mutta kuuluu pikemminkin tai yhtä hyvin filosofian kuin fysiikan
alaan. Tässä kohtaa O sanoo jotain olennaista. Kun informaation ja datan määrä
on jatkuvasti lisääntynyt, tiedon suhteellinen osuus on vähentynyt, kertoo
fysiikan professori Algren. Tiedon määrän kasvu tuo mukanaan suuren vastuun;
mihin uskoa, mikä on relevanttia, kysyy professori. Tästä hän pääsee entropian
käsitteeseen. Entropia eli haje on fysikaalinen suure, joka ilmaisee
epäjärjestyksen systeemissä. Informaatio on sen vastakohta, informaatio on
avoimeen järjestelmään kuuluvaa järjestystä. Algrenin hahmossa voi nähdä
häivähdyksen tai kenties parodian Kari Enqvististä, teoreettisen fysiikan
professorista.
**
Noin sivun 500 kohdalla romaani
muuttuu surumieliseksi ja syvämieliseksi. Erik alkaa surkutella kiinteyden ja
selkeyden puutetta, kaiken hajoamista, joka on hänen sukupolvensa suurin
ongelma.
”Tyhjyyden
ja hämmennyksen saattoi nähdä kaikkialla, kädet venyvät kaikista hihansuista
epätoivoissaan luonnottoman pitkiksi ja kauhoivat pakenevaa kiinteyttä…Erik
huokasi raskaasti mutta se ei ollut aktiivista hämmennystä!” Ei sellaista kuin lama ja sen henki,
massatyöttömyys aiheuttivat 90-luvun nuorissa. Erik ja hänen kaverinsa olivat 90-luvulla
vielä vauvoja. ”90-luvun nuorilla, niin
sanotulla X-sukupolvella oli sentään ”ihan sama”. Mitä heillä oli”, Erik
miettii.
”Miten
internet-ajan sukupolven voi määritellä tukeutumatta internet-ajan ilmiöihin ja
sen vaikutukseen minäkuvan muutokseen, Erik pohtii edelleen. Erik suhtautuu
kriittisesti sosiaaliseen mediaan, joka tekee ihmisestä eräänlaisen
näyttelijän. Se että ihminen on koko ajan näkyvissä sosiaalisessa mediassa, ei
voi olla vaikuttamatta psyykeen. ”Eikö
kaikki jaettu materiaali ole merkitty perieksistentiaalisella huudahduksella:
”Minä jaoin tämän, katsokaa!” Some
ylläpitää individualistista harhakuvaa vapaudesta ja itseilmaisusta, mutta se
on vankila, miettii Erik.
**
Informaatio on epävarmuuden
häviämistä. Romaanissa kaivataan tietoa, varmuutta, mutta sitä ei saavuteta.
Jerome kaipaa tietoa Erikistä, josta ei ole kuulunut mitään pitkään aikaan,
mutta tieto Erikin kuolemasta ei tavoita häntä, kuten informaatio tyttären kuolemasta
ei tavoita tanskalaista Jenseniä. Kaikkea muuta hälinää ympärillä on liikaakin.
Informaatio, tieto on
järjestystä ja rakennetta. Sen puutteesta tässä romaanissa on kyse. Romaani
ilmaisee sen ironisesti siten, että siinä ei ole rakennetta. Tapahtumat jäsentyvät viikonpäivien
mukaan keskiviikosta keskiviikkoon, muuta rakennetta ei ole. Brax joutuu
poliisilaitokselle kuulusteltavaksi, mutta selviytyy sieltä ulos, koska mitään
todisteita häntä vastaan ei ole.
**
On vain oleminen.
**
Mikä O:n merkitys on ja onko O
merkittävä romaani? Kyseessä on sukupolviromaani sen sukupolven edustajalta,
jonka ei ole oletettu tai pelätty osaavan lukea tai kirjoittaa. Nämä käsitykset
O kumoaa. Romaaniin sisältyy tietysti myös halua ärsyttää, mikä liittyy kaikesta
sovinnaisesta kerronnasta kieltäytymiseen. Se on kokeellinen tavalla, jollaista
Suomessa ei ole pitkään aikaan nähty.
Kerrontatavaltaan romaania voi
pitää avantgardistisena, koska sitä on vaikea verrata mihinkään edeltävään. Se
tekee surrealistisen eli ’ylirealistisen’ vaikutelman olematta surrealismia.
Sen asenteet ja ajattelu tulee lähelle dadaa, mikä filosofisessa mielessä pyrki
vapautumaan kaikista esikuvista samalla kun se muistutti siitä, etteivät nämä
ole niin suuria kuin ne luulevat olevansa.
Julkaistu Mustekala verkkolehdessä 26.8. 2017
Miki Liukkonen: O romaani, WSOY, 2017, 858 s.
C.P. Snow: Kaksi kulttuuria. Suom. Kimmo Pietikäinen, Terra Cognita, 1998. The Two
Cultures 1959, Press of the
University of Cambridge.
Maria
Stavrinaki: Dada Presentism. An essay on
Art & History, 2016. Käänt. Daniela Gingsburg. Stanford University
Press.
No comments:
Post a Comment