Irmeli
Hautamäki
1900-luvun
alun avantgardeliikkeet ja niiden vaikutus ovat olleet viime aikoina melkoisen
kiinnostuksen kohteena. Voidaan puhua suoranaisesta avantgarden
ylösnousemuksesta, siksi paljon näyttelyitä ja tutkimuksia aiheesta on viime
vuosina tullut. Pelkästään New Yorkin Momassa olen nähnyt kesällä 2006 Dada
-näyttelyn ja seuraavana kesänä 2007 venäläistä avantgarde-arkkitehtuuria
esittelevän näyttelyn. Surrealismi on ollut jatkuvan kiinnostuksen kohteena
Ranskassa. Myös pohjoismaissa avantgardea on esitelty ja tutkittu laajasti,
varsinkin Tanskassa, missä muutama vuosi sitten ilmestyi avantgarden traditiota
ja politiikkaa koskeva laaja tutkimus ”En tradition af opbrud”.
Kiinnostuksen
taustalla on useita syitä. 1900-luvun alun avantgardesta on kulunut jo
riittävästi aikaa sen saavutusten arvioimiseen. Enää vuosikymmeniä toistettu
klisee avantgarden kuolemasta ei vakuuta. Nykyään kiinnitetään enemmän huomiota
avantgarden muutokseen. Jos hillitön optimismi leimasi 1900-luvun alkua, niin
2000-luvun alku on pelokas ja pessimistinen. Globaali kapitalismi myllertää
kaikkialla, mikä tarkoittaa, että tämän päivän avantgarden on oltava
vastakulttuuria. Tehtävä ei ole helppo koska globaali talous on tunkeutunut
myös taidemaailmaan. 1900-luvun alun tilanne oli nykytilanteeseen verrattuna
poikkeuksellinen, koska silloin avantgarden aloite oli taiteilijoiden käsissä.
Nykyään trendien haistelijat ovat verkottuneet kaikkialle.
Suomessakin
on viime aikoina nähty näyttelyitä ja kirjoitettu kirjoja aiheesta. Ateneumin
vuoden 2005 Sulho Sipilä ja Greta Hällfors-Sipilä näyttelyn yhteydessä sanaa
avantgarde ei kuitenkaan käytetty, vaikka juuri tähän historialliseen yhteyteen
se olisi sopinut. Puhuttiin kuitenkin taiteen uudistamisliikkeestä. Jörn
Donnerin Diktonius-elämäkerrassa ei esiinny käsitettä avantgarde.
Meillä puhutaan yhä varovaisen vaatimattomasti vain varhaisesta modernismista.
Ilman laajempaa konstekstualisointia avantgardeen 1900-luvun alun yksittäiset
ilmiöt ja henkilöt uhkaavat kuitenkin hävitä historian omituisuuksien joukkoon.
Näin Suomessa on jo osittain käynyt.
Viime
viikon lopulla 9. – 10.10. 2008 pidettiin kaiketi ensimmäinen avantgardea
koskeva akateemis-taiteellinen esitelmätilaisuus, jonka otsikkona oli
pontevasti ”Avantgarden kerrokset Suomessa”. Tilaisuus järjestettiin
Pohjoismaisen avantgarde tutkimuksen verkoston (Nordic Network of Avant-garde
Studies ) toimeksiannosta. Pohjoismainen avantgarden tutkimusverkosto, jonka
toimittaja ja tutkija olen, kirjoittaa parhaillaan pohjoismaisen avantgarden
kulttuurihistoriaa. Se ei ole taidehistoria, sillä tutkimusryhmä pyrkii
ylittämään taiteenlajien rajat, samoin kuin nationalistisen historioinnin
rajat.
Parin
päivän aikana Helsingin yliopistossa kuultiin esitelmiä eri taiteen alojen
avantgardesta runoudesta elokuvaan, arkkitehtuuriin ja musiikkiin. Mukana oli
myös taiteilijoiden esityksiä. Läheskään kaikkia viime aikoina aiheesta
kirjoittaneita ja kiinnostuneita tilaisuuteen ei oltu saatu mukaan. Maija
Härmänmaan ja Markku Mattilan toimittaman ”Anarkismi, avantgarde ja
terrorismi” -kirjan kirjoittajat loistivat poissaolollaan. Harri Veivo,
”Kirjallisuuden kokeellisuus ja avantgarde” -kirjan toimittaja, sekä muutamia
sen kirjoittajia sijaan oli paikalla.
En
tiedä, oliko tutkijoiden melko vähäiseen osallistumiseen syynä tilaisuuden
järjestäjän kuvataiteilija ja FT Kimmo Sarjen kevyt suhtautuminen
aiheeseen, ainakin hän ilmoitti tilaisuudessa suhtautuvansa täysin
huolettomasti avantgarden käsitteeseen: hänelle se voi olla mitä tahansa
innovatiivista toimintaa, vaikka antiikin Roomassa.
Ohjelmassa
ei oltu varattu lainkaan aikaa keskustelulle. Koska
keskustelua ei ollut ohjelmassa, monet esitelmöitsijät kävivät vain lukemassa
omat paperinsa ja poistuivat. Tärkeää ajatusten vaihtoa, jota nyt juuri
kaivatataan, ei silti onnistuttu tilaisuudessa kokonaan tyrmäämään.
Moni
tilaisuuden puhujista suhtautui etukäteen avantgardeen melko epäluuloisesti.
Abstraktin perusteella muutama esitelmöitsijä näytti haluavan tulla kertomaan
tutut kliseet, että avantgarde on kuollut ja että nykyisin avantgarde ei voi
olla muuta kuin uusi brändi, jota vain pahamaineinen innovaatioyliopisto
käyttää. Tilaisuuden kuluessa kannat lievenivät ja kokouksessa saatiin kuulla
aitoja pohdintoja asiasta.
Vesa
Haapala kuvasi
suomalaisen nykyrunouden tilannetta avantgardistiseksi. Teemu Mäki näki
todella vaivaa yrittäessään määritellä avantgardea oman ajattelunsa pohjalta.
Toisin kuin Suomessa on tapana, hän ei siteerannut tunnettuja auktoriteetteja. Julia
Tidigsin hieno esitys Diktoniuksen kielellisestä maanpakolaisuudesta omassa
maassaan osui avantgarden ytimeen. Jos hänen olisi annettu puhua ruotsin sijaan
englantia, mikä on Nordic Networkin kieli ja tekeillä olevan kulttuurihistorian
kieli, olisivat useammat hyötyneet hänen puheestaan.
Mutta
summa summarum, parin päivän väännön jälkeen osallistujien asenne avantgardeen
muuttui positiivisemmaksi ja tilaisuudessa syntyi tunne, että avantgardesta puhuminen on
sittenkin mahdollista Suomessa. Taiteilijoiden esitykset edesauttoivat tässä.
Julkaistu
kulttuurilehti Mustekalassa 13.10.2008
No comments:
Post a Comment