/Irmeli Hautamäki
ICT-alalla
työskentelevä Tanja Parkkonen kyseli
blogissaan, vievätkö robotit
meiltä työpaikkojen lisäksi taiteenkin? Kysymys oli tarkoituksellisen
provosoiva, mutta osoittaa verrattain yleistä väärinkäsitystä tietotekniikan
luonteesta taiteessa. Blogin ajoitus liittyi, ehkä sattumalta ehkä tieten
tahtoen Kiasmassa juuri avautuneeseen Erkki
Kurenniemen näyttelyyn ’Kohti vuotta 2048’. Kurenniemi (s.
1941) on suomalaisen elektronisen musiikin pioneeri ja erilaisten digitaalista
tekniikkaa käyttävien instrumenttien keksijä, joka tunnetaan laajasti Suomen
rajojen ulkopuolella. Kotimaassa hän on ollut laajemmalle yleisölle melko
tuntematon. Hänen töitään on ollut esillä Suomessa viimeksi Avanto -festivaalilla
2002 ja sen jälkeen hän on ollut mukana monissa kansainvälisissä
festivaaleissa, viimeksi documenta 12:ssa.
Elektroninen
musiikki on esimerkki taidemuodosta, jossa tietokoneita on käytetty apuna niin
kauan kuin niitä on ollut olemassa. Säveltäjä kehittää musikaalisen
järjestelmän, algoritmin, joka koneeseen ohjelmoituna tuottaa tai laskee
erilaisia mahdollisia sävelkulkuja. Kone on nopea ja väsymätön siinä missä
ihminen epäröi ja haparoi. Säveltäjä vain valitsee sävelkuluista
kiinnostavimmat. Musikaalinen järjestelmä on tietysti ihmisen luomus, samoin
siihen liittyvä harmonia-ajattelu. Mutta kone voi tuottaa siihen ohjelmoidun
järjestelmän avulla yllättäviä tuloksia, joita ihmisen päähän ei voisi
pälkähtää. Koneella ei ole kulttuuriseen tyyliin ja tapaan liittyviä
ennakko-oletuksia, jotka kahlehtivat ihmismieltä.
Toisin
kuin yleensä luullaan, taide ei ole täysin vapaata luovaa toimintaa, vaan
koulutuksen mukana seuraa esimerkiksi musiikissa koko menneiden sukupolvien
musiikillinen ajattelu: perinne, joka voi muuttua yksittäiselle taiteilijalle
’sietämättömäksi kliseeksi’. Sama asia pätee myös kuvataiteessa, jonka
perinteestä opiskelijat tulevat tietoisiksi muutaman vuoden kuluessa. Uutta on
äärimmäisen vaikea keksiä ja uuden keksijä kohtaa ennakkoluuloja. Asia ei ole
yhtään sen helpompi nykytaiteessa kuin ennenkään.
Niinpä
Tanja Parkkonenkin viittaa taiteen kaksisuuntaiseen luonteeseen. Eli yhtä
tärkeää kuin teoksen tekijä ovat katsojat, jotka viimekädessä tekevät teoksen. “Katsoja kokijana liittää teoksen sanoman omaan elämäänsä ja
vaikuttuu siitä tai ei. Taiteen äärellä ihmiset kokoontuvat näin
vuorovaikutukseen. Asioita ja ilmiöitä tehdään nähtäväksi ja paljastetaan
yhteisen ymmärryksen äärelle”.
On
totta että, että katsojat ja heidän mieltymyksenä ratkaisevat taiteessa, he
‘vaikuttuvat taiteen sanomasta tai eivät’. Se, että taiteessa ollaan samaa
mieltä tai eri mieltä, on aika ‘konemainen’ mutta kovin inhimillinen reaktio.
Harvemmin taidetta vastaanotetaan siitä lähtökohdasta, mitä uutta taiteilija on
keksinyt, millaisia oivalluksia tai keksintöjä hän on tehnyt. Harvemmin
ihaillaan taiteilijaa, useammin haetaan vain arvostuksia ja sanomia, joiden
kanssa voidaan olla samaa mieltä.
Kurenniemen
taiteessa ei ole mitään tuttua, eikä hän edes pidä itseään taiteilijana vaan
pelkkänä laitetestaajana. Hänen musiikissaan käytetään synteettisesti tuotettua
äänimateriaalia; niissä on irtauduttu perinteisestä duuri-molli sävelasteikosta
ja harmoniaopista. Monissa hänen suunnittelemissaan instrumentissa on mahdollista
edetä pitkälle eri taidemuotojen yhdistelyyn, missä taiteen rajoilla ei ole
merkitystä. Dimi O instrumentti tunnistaa tilassa tapahtuvan liikkeen ja
muuntaa sen musiikiksi tai ääniksi. Tanssi muuntuu musiikiksi, eikä päinvastoin
kuten tapahtuu tanssijan seuratessa musiikkia.
Kurenniemen
instrumentit perustuvat taiteen kielen ideaan, joka on periaatteessa tunnettu
jo kauan. Jo Wassily Kandinsky
kehitteli värien kieltä ja ehdotti jo vuonna 1932 että, jos eri taidemedioiden
vaikutukset ihmismieleen kyetään kuvaamaan riittävän tarkasti ja muuntamaan
kielen avulla järjestelmiksi, saadaan aikaan taiteiden synteesi. Kun siirrytään
vain yhden taidevälineen esim. värin käytöstä yhdistämään eri taidevälineiden
keinoja, saadaan aikaan Kandinskyn sanoin majesteettista taidetta. Tähän
tarvittavaa matemaattista kieltä tai teknologiaa ei Kandinskyn aikana ollut
olemassa.
Olin
jokseenkin hämmästynyt, kun huomasin näyttelyssä Kurenniemen
päiväkirjamerkinnän vuodelta 1987: ”Taide on
aivojen korkeimman tason ohjelmointikieli. Sillä vaikutetaan ihmiseen syvälle
tiedostamattomalla tasolla. Taidenautinto on naiivi ajatus. Taide on aivopesua
ja on myytävänä ja keinot ovat monet. Kuvat ja ideat ovat mutaatioita
ohjelmointikielestä. Tietokone tulle yhdistämään taiteen, seuraa uusi
renessanssi.”
Se
että taiteella vaikutetaan ihmisen mieleen syvälle tiedostamattomaan asti on
kiinnostava tieteellinen ajatus. Ihmisen mieli - tunteet, kokemukset ja muistot
- ovat tallentuneina muistiin. Kurenniemen käsitys että taidenautinnon etsiminen
on naiivia, viittaa mielihyvän sovinnaisuuteen. Se mikä tuottaa mielihyvää ja
nautintoa taiteessa useimmille, on yleensä sovinnaista ja ennustettavaa.
Aivot
ja niiden hermoverkot ovat jättiläismäinen tietokone, joiden toimintaa
tunnetaan yhä paremmin. Mieli ja sen toiminnot ovat sen sijaan vielä pitkälle
tuntemattomia, mutta tätäkin selvitetään parhaillaan. Muisti on mielen
toiminnoista se, missä ihmisen ja koneen analogia tulee lähimmäksi. Kurenniemen
näyttelyyn sisältyvä valtava arkisto liittyy hänen kunnianhimoiseen
projektiinsa tuottaa tietokoneen muistiin tallennetun digitaalisen materiaalin
avulla simulaatio nimeltä Erkki Kurenniemi.
Kurenniemi katsoo, että tämä riippuu vain tietokoneiden suorituskyvystä, jonka hän uskoo kehittyvän tulevaisuudessa ratkaisevasti. Arkistoon hän on kerännyt erilaista materiaalia kirjoitetuista päiväkirjamerkinnöistä audio-päiväkirjoihin, joita hän on sanellut autoa ajaessaan; mukana on filmimateriaalia ja valokuvia. Järjestys on olennainen asia tässäkin: aineisto on luokiteltu ja jäsennelty tiettyjen periaatteiden mukaan, joiden avulla tietokone voi alkaa etsiä siitä joitakin systemaattisia piirteitä.
Kurenniemi katsoo, että tämä riippuu vain tietokoneiden suorituskyvystä, jonka hän uskoo kehittyvän tulevaisuudessa ratkaisevasti. Arkistoon hän on kerännyt erilaista materiaalia kirjoitetuista päiväkirjamerkinnöistä audio-päiväkirjoihin, joita hän on sanellut autoa ajaessaan; mukana on filmimateriaalia ja valokuvia. Järjestys on olennainen asia tässäkin: aineisto on luokiteltu ja jäsennelty tiettyjen periaatteiden mukaan, joiden avulla tietokone voi alkaa etsiä siitä joitakin systemaattisia piirteitä.
Arkiston
kauneus on sen piilevässä järjestyksessä, mutta materiaali on sisällöltään
arkista: siinä on dokumentoituna tavallisia tapahtumia, jotka vaikuttavat
triviaaleilta, mutta se on samalla myös kattava.
Taiteilija
Jyrki Siukonen, yksi
näyttelyluettelon kirjoittajista, on ilmeisesti käsittänyt projektin päämäärän
väärin. Siukonen on siinä luulossa että tietokoneen tarkoitus olisi kirjoittaa
romaani tai tarina Erkki Kurenniemen elämästä. Siukosta harmittaa
arkistomateriaalin triviaali luonne, joten hän pitää Kurenniemeä huonona
kertojana. Siukonen epäilee Kurenniemeä jopa narsismista. Mutta siitä
projektissa ei voi olla kyse: Kurenniemihän päinvastoin on uhrannut aikaansa ja
vaivaansa taltioidakseen elämäänsä tieteellistä eksperimenttiä varten. Hän on
alistanut koko historiansa intiimejä ihmissuhteita myöten toisten katseille.
Tavallaan on tietysti kyse myös halusta tulla kuolemattomaksi, mutta se nyt on
varmaan jokaisen taidetta tekevän ja kirjoittavan ihmisen tausta-ajatuksena.
Julkaistu kulttuurilehti Mustekalassa 2.12.2013
Lähteet:
Erkki
Kurenniemi: Kohti vuotta 2048 | Kiasma 1.11.2013 – 2.3.2014
Erkki
Kurenniemi – A Man from the Future, Central art archives 25.
Näyttelyyn liittyy Mika Taanilan elokuva ’Tulevaisuus ei ole entisensä’.
Näyttelyyn liittyy Mika Taanilan elokuva ’Tulevaisuus ei ole entisensä’.
No comments:
Post a Comment