Miksi
varhainen avantgarde on kiinnostavaa tällä hetkellä ja miksi siitä järjestetään
lukuisia näyttelyitä eri puolilla länsimaita, juuri nyt? Kiinnostus avantgardeen johtuu osittain siitä että vasta globaali
kulttuuri on kypsä ymmärtämään avantgarden merkityksen. Varhainen modernismi oli
aikoinaan täysin transnationaalista, kansallisuuksien rajat ylittävää. Se
syntyi kansainvälisissä taidekeskuksissa, joihin tuli kiinnostuneita taiteilijoita eri maista. Jo
sata vuotta sitten välimatkat lyhenivät ja raja-aidat valtioiden välillä
madaltuivat.
Helsingin
kaupungin taidemuseossa esillä oleva Värin voima -näyttely Tretjakovin
kokoelmasta Moskovasta, osoittaa erinomaisesti kuinka ajatukset, ihmiset ja
taideteokset liikkuivat vilkkaasti yli rajojen jo 1900-luvun ensi
vuosikymmeninä.
Venäläiset
taiteilijat matkustivat laajasti Länsi-Euroopassa, minkä lisäksi avantgarde oli
läsnä Moskovassa ja Pietarissa samaan aikaan kuin muissakin taiteen
keskuksissa. Venäläiset taiteilijat osallistuivat aikakauden uusien virtauksien
kehittämiseen, ja he loivat niistä myös uusia omaperäisiä versioita
kotimaassaan.
Uusi
taide ei levinnyt pelkästään värin, vaan ajatuksen voimalla. Varhainen
avantgarde toi ilmi varsin huimia ajatuksia tulevaisuudesta, elämästä, uudesta
ihmisestä ja taiteen tehtävistä. Tähän uuteen ajatteluun ei kuulunut
taloudellisen kasvun ideologia vaan pikemminkin ajatus ihmiskunnan
kehittymisestä henkisesti korkeammalle tasolle taiteen, tieteen ja teknologian
avulla. Nykyisen materialismin aikakaudella tällaiset utopiat tuntuvat
nolostuttavilta, mutta onneksi toisenlaisiakin ajatuksia on alettu esittää. Nyt
olisi suorastaan kiire etsiä vaihtoehtoja kulutuskeskeiselle materialismille.
Läntinen maailma on aineellisesti rikkaampi kuin koskaan mutta elämä on henkisesti
köyhempää kuin koskaan aiemmin.
Jo
sata vuotta avantgardetaiteilijat ja intellektuellit pohtivat näitä asioita;
siinä on yksi syy miksi varhainen avantgarde kiinnostaa nyt näyttelyiden
järjestäjiä eri puolilla maailmaa. Enää pelkkä tyylien ja ismien kuvailu ei
tyydytä, nyt halutaan jäljittää taiteen sisältöjä ja taiteilijoiden ajattelua.
Suomessa
on oltu herttaisen tietämättömiä tästä historian vaiheesta. Avantgardea
karsastettiin täällä nationalistista syistä. Uuteen taiteeseen liittyvä
ajattelu sivuutettiin aikoinaan kokonaan ja modernia taidetta pidettiin yhtenä
tyylien ja ismien mylläkkänä, missä käsitteet menivät täysin sekaisin.
Välinpitämättömyydellä on pitkät jäljet, joita myöhempikään taidehistoria ei
ole oikein korjannut.
Onni Okkonen, kansallismielinen kriitikko ja taidehistorian professori
torjui 1920-luvulla futurismin sanoen: ”Meillä on metsämme ja järvemme, oma
luontomme, oma päämme ja sydämemme. Tehkäämme taidetta niistä; siinä pitäisi
olla tarpeeksi materiaalia.” En ole varmaan kauhean väärässä jos väitän, ettei
sana futurismi avaudu vieläkään suomalaisille. Olen havainnut, että se
merkitsee täällä suurin piirtein samaa kuin science fiction.
Venäläiset
opettavat nyt meitä Värin voima näyttelyssä, eikä oppi ojaan kaada,
kuten täällä viisaasti sanotaan. Näyttely havainnollistaa muutamia modernin
taiteen perusajatuksia kuten sen, että kun maalaustaiteen tehtävä todellisuuden
jäljentäjänä oli päättynyt, taiteen tehtävät voitiin määritellä uudelleen.
Kubismi oli intellektuaalinen suuntaus, joka tutki maalauksen tilakäsitystä
klassisen perspektiivimetodin jälkeen.
Pariisilaisen
Academie de la Palette -koulun perustajat Jean Metzinger ja Henri Le Fouconnier
tekivät kubismista kiinnostavan nimenomaan tutkimustensa ja kirjoitustensa
avulla. Näihin oli tutustunut nuori Ljubov Popova, joka vietti vuoden
kubistien akatemiassa. Popovan Kaksi hahmoa maalauksessa vuodelta 1913
näkyy kubistiteoreetikkojen herättämä kiinnostus maalaustaiteen uudenlaiseen
tilakäsitykseen.
Värin voima -näyttely tarjoilee suomalaisille katsojille Ljubov Popovan
lisäksi pari muutakin naisavantgardistia: Olga Rozanovan ja Natalia
Gontsharovan.
Avantgarden
luonteeseen kuului, että naisia hyväksyttiin uusien taidesuuntien kouluihin ja
että heidän työnsä kelpasivat niin ekspressionistien kuin futuristienkin
näyttelyihin. Perinteisemmissä akateemisissa kouluissa asia oli toisin, ne
olivat miesvaltaisempia. Mitään yhtenäistä ryhmää venäläiset naisavantgardistit
eivät kuitenkaan muodostaneet. Olga Rozanova siirtyi ennen pitkää suprematismiin,
mikä oli kilpaileva ja täysin vastakkainen suunta käytännöllisyyteen
tähtäävälle konstruktivismille, johon Ljubov Popova päätyi.
Natalia Goncharova, joka matkusteli Euroopan taidekeskuksissa, oli avoin
monenlaisille ajatuksille. Häntä kiinnostivat niin kansantaide, ikonit,
aasialainen taide kuin postimpressionismikin, kuten näyttelyn teokset
osoittavat. Oli tavallista, että taiteilijat kävivät läpi monenlaisia suuntia
ja päätyivät sitten omaan synteesiin, Goncharova kehitteli yhdessä Larionovin
kanssa rayonistisen tyylin.
Olga
Rozanovan kubofuturistisen kauden Metronomi -maalaus vuodelta 1915
todistaa uuden ajan kiihkeästä rytmistä hauskalla tavalla. Välimatkat lyhenivät
ja koko maailma kutistui. Taulussa esiintyvät sanat Angleterre, Amerique,
Belgique, France, Adagio, Andante ja Presto kuvaavat ajan ja paikan
simultaanista käsittämistä. Vaikkei Rozanova ollut itse käynyt näissä maissa,
ne olivat silti henkisesti läsnä Moskovassa vuonna 1915.
Samasta
nykyisyyden läsnäolosta Moskovassa kertovat Kazimir Malevichin kubistiset
teokset vuodelta 1913. Malevichkaan ei ollut vielä tässä vaiheessa käynyt
Länsi-Euroopan taidekeskuksissa, mutta avantgarde oli Moskovassa. Myös itse Filippo
Marinetti saapui Moskovaan, mikä innosti Malevichia suunnattomasti.
Kun
ensimmäinen maailmansota syttyi 1914, vapaa liikkuminen loppui Euroopassa ja
valtioiden rajat suljettiin. Suuri joukko ulkomailla opiskelleita ja
työskennelleitä venäläistaitelijoita palasi kotimaahan. Kun Länsi-Eurooppa oli
sodassa, avantgarde jatkui Moskovassa ja Pietarissa, missä entisestään vilkas
taide-elämä sai uutta virtaa ulkomailta tulleista.
Avantgarden
nokkamies ennen vuotta 1917 oli Malevich, joka kehitteli aikakauden
taidevirtauksista oman synteesinsä, suprematismin. Hän kirjoitti aiheesta
pamfletin ”Futurismin ja kubismin kautta suprematismiin, uudesta maalaustaiteen
realismista” ja sai pian joukon lahjakkaita oppilaita.
Suprematismi
oli paljon enemmän kuin taidesuuntaus: se tähtäsi ihmiskunnan kohottamiseen
uudelle henkiselle tasolle taiteellisen luovuuden avulla. Tiedettä ja
teknologiaakaan suprematismi ei hyljeksinyt, mutta ne eivät olleet päämäärä
vaan väline. Taiteessa ei enää tullut kysymykseen olevan esittäminen, tämän
ajatuksen musta neliö yksinkertaisesti lausuu. Musta neliö ei ollut
mikään mystinen ikoni, vaan väite, jonka mukaan vanha taide on lopussa,
nollattu, ja taiteen ja olemisen uusi aikakausi alkamassa.
Malevichin
suprematistisen kauden abstrakteja teoksia näyttelyssä ei nähdä, kuten ei
kilpailevan konstruktivistisen suunnan teoksiakaan. Malevitsh jätti suuren osan
teoksistaan ystävien huostaan Berliiniin matkustaessaan ensimmäisen kerran
vuonna 1927 yksityisnäyttelynsä mukana ulkomaille. Poliittinen suhdanne oli
muuttumassa, ja ikään kuin aavistaen asioiden kulun Malevich julkaisi kirjansa Non-Objective
World Saksan Bauhausissa. Poliittinen epäluulo suuntautui aluksi Malevichin
ajatteluun ja hänen ulkomaisiin suhteisiinsa, ei niinkään hänen abstraktiin
taiteeseensa, jonka maine oli kiirinyt maailmalla laajalle. Vuonna 1930
Malevichia vastaan hyökättiin julkisuudessa, hänet pidätettiin ja häntä
kuulusteltiin kuukausikaupalla.
Helsingin
kaupungin taidemuseon yhdelle seinänpätkälle on Malevichin kohdalla saatu
mahtumaan melkoinen historia taiteen avautumisesta ja uusien ajatusten
tuottamasta innostuksesta niiden tukahduttamisen jälkeiseen hiljaiseen
vastarintaan. Mustan neliön jälkeen seinälle on ripustettu sievästi
kaksi Malevichin myöhäiskauden työtä: Heinäteossa 1928–1929 ja Tyttö
kampa hiuksissaan 1932–1933. Malevich, jonka henkinen selkäranka oli
kuulusteluissa katkaistu, palasi esittävään taiteeseen, mutta ei perinteiseen
realismiin. Nämä pellolla seisovat maalaiset ovat yhä tulevaisuuden ihmisiä.
Malevich on tietysti yksi avantgarden marttyyreita, koska hän jos kukaan oli
kansan ystävä. Syytökset abstraktin taiteen suuntautumisesta kansaa vastaan
olivat ja ovat absurdeja.
Näyttely
ei tuo mitenkään esille taiteen ja ilmaisunvapauteen liittyviä peruskysymyksiä
tai ylipäätään ajankohdan kuohuvaa poliittista tilannetta. Natalia Goncharovan
teoksen Jumalanäiti herättämästä pahennuksesta on tehty tämän näyttelyn
ilmaisunvapautta koskeva kohutapaus. Teos oli kirkollisille piireille liian
koristeellinen, ja siksi sopimaton.
Näyttelyn
teosten valinnat ovat suomalaisten kuraattoreiden, eikä näyttely suoranaisesti
pyri esittelemään avantgardea. Siitä puhutaan kuitenkin luettelossa, mutta
valikoiden ja venäläisten asiantuntijoiden toimesta. Näyttelyyn on poimittu
paljon teoksia, joita ei koskaan mainita avantgarden yhteydessä. Noin puolet
teoksista on taiteilijoilta, jotka kubismin ja futurismin syntyaikana
maalasivat ei niinkään uutta ajattelua etsien ja kokeillen kuin noudattaen
esittävää perinnettä. Toki he käyttivät kirkkaita värejä. Ilja Maskov ja
Pjotr Konchalovsky olivat vahvoja maalareita, joiden työskentelyssä ei
kuitenkaan ollut radiaalia uuden etsintää. Nämäkin teokset puolustavat
paikkaansa näyttelyssä sillä ne antavat läpileikkauksen ajasta, johon sisältyi
tietysti paljon muutakin kuin avantgardea.
Oudoin
kokoelma näyttelyssä on Wassily Kandinskylta. Suurin osa esillä olevista
teoksista on vaatimattomia harjoitelmia ja välitöinä tehtyjä maisemia. Mukana
on vain yksi avantgardea edustava väriteos Improvisaatio 4. (1909)
ajalta, jolloin Kandinsky etsiskeli tietään kohti taiteen henkistä. Ehkä
teoksen värivoima säväyttää tässä näyttelyssä suomalaiskatsojia?
Aikoinaan,
kun Kandinsky ja muut avantgardistit esittelivät töitään tuoreeltaan
suomalaisyleisölle, heidän taiteensa värejä pidettiin Suomessa liian räikeinä
ja mauttomina. Kriitikot selittivät ihan tosissaan, että suomalaiskansallisen
taiteen tuli olla sävytetty harmaaseen ja ruskeaan, ne kun ovat Suomen luonnon
värit.
Kandinskyn
taiteen kohdalla kansallisten määritelmien esittäminen on erityisen
pulmallista. Kandinsky kun oli ”saksalaiseksi” ekspressionismiksi kutsutun
suuntauksen keskeisiä luojia Münchenissä. Mitään kovin saksalaista
suuntauksessa ei kylläkään ollut, sillä moni Der Blaue Reiter ryhmän jäsenistä
oli venäläisiä. Kun Kandinskylle uskottiin vallankumouksen jälkeisen ajan
taidekoulutuksen uudistaminen kotimaassa, hän ryhtyi siihen innokkaasti, sillä
hän näki siinä mahdollisuuden edistää ”suurta utopiaansa”. Se oli eri
taiteenalojen synteesi, joka edesauttaisi ihmisten keskinäistä ymmärtämystä
kansallisuuksista riippumatta. Musiikki ja värit kuuluivat Kandinskyn mukaan
yhteen ja niiden avulla ihmiset voivat ilmaista itseään rajatta ja ilman
sanoja.
Guggenheim
-museon omistuksessa oleva merkittävä kokoelma varhaista avantgardetaidetta sai
minut innostumaan museon filiaalin mahdollisesta sijoittumisesta Helsinkiin.
Sittemmin olen saanut kuulla, ettei museo aio viedä näitä arvokokoelmiaan
Yhdysvaltain rajojen ulkopuolelle. Jos tämä pitää paikkansa, se on tietysti
harmillista ja herättää taas kysymyksen taiteen kansallisesta/kansainvälisestä
luonteesta ja oikeudesta pidättää kansainvälinen taide kansallisomaisuutena.
Varhainen
avantgardetaide, joka syntyi Euroopassa ja vieläpä lähellä Suomen rajoja
Pietarissa, ylitti kansallisuuksien rajat. Se ei ole kenenkään kansallisomaisuutta.
Jos sitä ei voida nähdä kansainvälisissä yhteyksissä, ihmiskunnan historian
taju ohentuu ja köyhtyy. Näinhän on osittain jo käynytkin, kun aikoinaan täysin
kansainväliset suuntaukset on historian kirjoituksessa kansallistettu. Aikoinaan
esimerkiksi futurismi ei ollut mikään italialainen suuntaus, vaan virtaus, joka
levisi Euroopasta yli maapallon aina Japania ja Boliviaa myöten. Se jätti
jälkensä myös Suomeen.
Näyttely oli Helsingin kaupungin taidemuseossa 23.9. – 15.1. 2012
Julkaistu kulttuurilehti Mustekalassa 23.10.2011
Lähteet:
Irmeli
Hautamäki (2010), Avantgarden katse
Nikolai
Sadik-Ogli, “Finland and Futurism”, International Yearbook of Futurism Studies,
Vol. 2, Berlin: DeGruyter (forthcoming 2012)
Matthew Drutt (2003), Kasimir Malevich: Suprematism,
Guggenheim Museum
No comments:
Post a Comment