Irmeli Hautamäki
KUMUssa
juuri avattu Venäläinen avantgarde ja sen jälkeen -näyttely
keskittyy Pavel Filonoviin, jonka töitä
on nähty harvoin ulkomailla toisin kuin aikalaisten Kandinskyn tai Malevichin
teoksia, joita esillä on myöskin. Filonov (1882 – 1941) koki varhaisista
avantgardisteista kovimman kohtalon siksi, ettei hänen töitään kulkeutunut
juuri lainkaan Venäjän ulkopuolelle. Vasta 1980-luvulla löydetty taiteilija oli
tuntematon suuruus myös kotimaassaan. Kuitenkin Filonov ehti vaikuttaa vahvasti
oman aikansa taiteeseen kehittämällään analyyttisellä maalaustyylillä, joka oli
eräänlainen vastaus kubismille ja sen geometriselle ilmaisulle, jota Filonov
vierasti. Filonovin lähtökohdat olivat vahvasti kansantaiteessa eli
primitivismissä, joka oli avantgardessa kiinnostuksen kohteena niin idässä kuin
lännessäkin.
Filonovin
filosofia kiinnostaa nykyhetkellä siksi, että hän etsi vaihtoehtoa modernin
teknologiakeskeiselle ja mekanisoituvalle maailmalle joka tuolloin oli
lähtökuopissaan ja otti suuria harppauksia eteenpäin myös juuri perustetussa
Neuvostoliitossa. Filonovin analyyttinen taide etsi kasvavia ja kehittyviä
muotoja, mikromaailmoita, jotka olivat näkyvän makromaailman sisällä tai tuolla
puolen. Tässä hän viittasi metaforisesti myös alkeishiukkasten tai orgaanisten
solujen olemassaoloon, asioihin, joista tiede oli juuri päässyt selville. Filonovin
työskentely oli hyvin hidasta. Huolellisesti hän eteni kohta kohdalta
pienoismaailmoista suurempiin kokonaisuuksiin. Hänen teoksensa näyttävät
esteettisellä tasolla olevan hienoa abstraktia taidetta, mutta ne eivät ole
koskaan pelkkää silmänruokaa vaan sisältävät aina symbolisella tasolla
monimutkaisia filosofia ja poliittisia näkemyksiä elämästä. Teokset ovat aina
puolittain esittäviä eikä Filonov joidenkin oppilaidensa tapaan milloinkaan
mennyt täysin abstraktiin ilmaisuun.
Abstraktia värimaalausta tehtiin itäisessä
naapurimaassa jo 1920-luvulla.
KUMUn
näyttely on huiman kiinnostava paitsi tämän avantgardistisen kauden
merkkiteosten esittelijänä, myös siksi, että se tuo avantgarden rinnalle
sosialistisen realismin, joka 1930 luvun alussa valtasi Neuvostoliiton taiteen
kommunistisen puolueen vuonna 1932 tekemällä päätöksellä. Taiteilijoita
kiellettiin tekemästä ei-esittävää taidetta. Tätä kieltoa avantgardistit
tietenkin uhmasivat eri tavoin. Seurauksena oli, ettei heidän töitään enää
pantu esille, eikä niistä kirjoitettu. Filonov joutui pahoihin vaikeuksiin,
moni muu avantgardisti oli tuossa vaiheessa jo lähtenyt ulkomaille.
Näyttely
Venäjän avantgarde ja sen jälkeen esittelee
myös järkyttäviä, elämää suurempia kiiltokuvamaisia spektaakkeleita puoluekokouksista,
joiden keskipisteenä Stalin paistatteli. Ne ovat esillä saman ison
näyttelysalin toisella reunalla, minkä toisella sivustalla avantgarde
esittäytyy. Rinnastus sosialistisen realismin ja avantgarden välillä on
provokatorisuudessaan historiallinen ja historiallisuudessaan provokatiivinen.
Onko näitä kahta vaihetta koskaan nähty näin lähellä toisiaan? Historian katkos
on ollut tähän asti täydellinen, mutta nyt se on siis kurottu umpeen. Tarvitaan
virolaista ironian tajua ja uskaliaisuutta sen esittelemiseen. Virolaisilla
itsellään on ollut aina kriittistä etäisyyttä viralliseen politiikkaan, eivätkä
he koskaan, vaikeina vuosinakaan, luopuneet siitä. Sosialistisen realismin
osastoon kuuluu hieman kammottava teos Filonovilta: Stalinin muotokuva, jonka
pohjalta oli tarkoitus tehdä urheiluseuran juliste. Filonov kuvaa Stalinin
tyhjäkatseisena pahuuden ruumiillistumana. Eräs avajaisvieras sanoikin, että
hän näkee teoksessa sarjamurhaajan muotokuvan.
Julkaistu kulttuurilehti
Mustekalassa 13.6.2011
Linkit:
Filonov The Russian avant-garde and afterwards KUMU
museo 10.6.- 18.9. 2011www.ekm.ee
No comments:
Post a Comment