Irmeli Hautamäki
Vaikka
olemmekin tottuneita etsimään nykytaiteesta aina uutta ja mullistavaa, on hyvä
huomata, että myös varhaisemmassa taiteessa tapahtuu joskus jotakin
käänteentekevää. Tällaisena voi pitää Suomen 20- ja 30-luujen taidetta
esittelevää näyttelyä Modernin kahdet kasvot,
joka on parhaillaan esillä Amos Andersonin taidemuseossa. Näyttelyn on koonnut
Suomalaisten taidesäätiöiden yhdistysten kokoelmista Timo Valjakka, joka on myös kirjoittanut näyttelyn
esittelyn.
Raikasta
näyttelyssä ja varsinkin sen johdannoksi kirjoitetussa esittelyssä on reipas
historian uudelleen arvio. Näyttely tuo esiin, että kun suomalainen taide vielä
1900-luvun alussa eli samassa tahdissa muun Euroopan avantgarden kanssa ja
uudet virtaukset olivat luonteva osa suomalaista kulttuuria, niin 1930-luvulla
railo Suomessa ja muualla länsimaissa tehdyn taiteen välillä repesi leveäksi.
”Railon kaventumista saatiin odottaa kauan, aina 1980-luvulle asti” todetaan
kirjassa.
Miksi
sitten on tärkeää penkoa vanhaa aikaa ja arvioida uudelleen historiaa? Eikö
vanhat ajat, synkeä 30 –luku Lapuan liikkeineen ja IKL:neen kannattaisi jo
unohtaa? Tätä näyttelyn kokoajaltakin kysyttiin usein. Unohtamisen politiikkaa
Suomessa on todella harjoitettu liikaakin ja näkisin, että monet asiat jotka
suomalaisessa kulttuurissa vieläkin tökkivät, ovat seurausta tästä.
Identiteettiä
ja Suomi-kuvaa rakennetaan valtiovallan toimesta vieläkin tosimielessä.
Suomessa on paljon hienoa taidetta ja designia, paljon henkistä pääomaa, mutta
suomalaiset ovat kovin avuttomia sen esittelyssä. He vain katselevat vierestä
kun tanskalaiset ja ruotsalaiset omivat scandinavian designin tai kun
ruotsalaiset omivat itselleen yhden suomalaisen taiteilijan toisensa jälkeen.
Oletan,
että juuri 20 ja 30-luvuilla valettiin ne rajoittuneet ja rajoittavat ajattelumallit,
joiden seurauksia podemme yhä. Tänä aikana luotiin käsitys suomalaisuudesta ja
yhtenäisestä kansallisesta identiteetistä. Voisi kysyä, olisiko se jo tullut
tiensä päähän perussuomalaisten voitettua eurovaalit?
Itsenäistymisen
aikoihin Suomi oli monenkirjava maa, väestö oli varsin heterogeenista
kielellisesti ja sosiaaliset ja taloudelliset erot olivat suuret, Suomessa
oltiin monikulttuurisia mutta eriarvoisia. Tälle kirjavalle joukolle alettiin
etsiä valtiollisen eliitin taholta yhdistävää ideaa, ja se tehtiin
puoliväkisin.
Modernin
kahdet kasvot kirjassa todetaan:
”Yhdistämisen
keinoja etsittiin enemmistöjen ehdoilla, yhteisenä aatteena populismi, jota
edusti esimerkiksi Maalaisliittoa johtanut Santeri Alkio. Poliitikkojen
mielessä oli kuva ylevästä ja yhdenmukaisesta kulttuurista, yksikielisestä
valkoisesta Suomesta, jolla oli myyttiseen menneisyyteen ulottuvat juuret.
Yhteiseksi vastustajaksi valikoitui kaikki, mikä poikkesi tästä mielikuvasta,
kaikki mikä vähänkin vivahti entisiin emämaihin Ruotsiin tai Venäjään.
Kritiikin kohteiksi joutuivat sekä ruotsin kielen vahva asema hallinnossa että
Karjalan kannaksen rikas ortodoksinen perinne” (s. 47).
Näyttely
ja sen johdantoessee kertovat selkeästi ja puolueettomasti, kuinka suomalainen
taide pantiin töihin Suomi-kuvan rakentamiseksi 30-luvulla. Kansainväliset
vaikutteet, joita oli runsaasti, torjuttiin ja niitä alettiin pitää pelkkänä
jäljittelynä.
Valjakka
selviytyy kirjassa ihailtavan sujuvasti tämän monimutkaisen ja ristiriitaisia
aineksia sisältäneen aikakauden kuvauksesta ja analyysista. Hänen esityksensä
ei jumiudu selostamaan taideteorioita, joita tuona aikana tietoisesti
hyödynnettiin ideologisessa kamppailussa.
Kyse
oli yksinkertaisesti nationalismin ja kansainvälisyyden välisestä skismasta.
Tämä skisma oli tietysti yleinen muuallakin Euroopassa, ei se ollut
suomalaisten omaa keksintöä. Historioitsija Henrik
Meinanderiin viitaten Valjakka toteaa, että ”monen taiteilijan
oli 1920-luvun lopulla vaikea löytää keskitie heihin kohdistettujen
kansallisten odotusten ja heitä itseään kiinnostaneiden kansainvälisten
pyrkimysten välillä” (s. 58).
Essee
tuo esille tuon ajan johtavien kriitikoiden roolin kansallismielisessä
debatissa. Kriitikoilla oli runsaasti poliittista vaikutusvaltaa, sillä he
toimivat taidehistorian opettajina ja heillä oli lisäksi monia
luottamustehtäviä taide-elämässä. Ludwig Wennervirta ihaili avoimesti
kansallissosialismia ja Onni Okkonen houkutteli oppineisuutensa ja
kaunopuheisuutensa avulla nuoria taiteilijoita osallistumaan kansallisen
projektin rakentamiseen. Okkonen moitti nuoria ekspressionisteja ja
Marraskuulaisia dekandenteiksi ja kömpelöiksi jäljittelijöiksi.
Taiteilijoiden
asema oli tukala, ja tasapainottelussa kansallismielisen painostuksen kanssa
onnistui vain Väinö Aaltonen, joka ilmensi taiteessaan ”kuvitteellista
suomalaisen luonteen suuruutta”. Marraskuun ryhmän taide, joka yhdisti
kansainvälisestä avantgardesta eli kubismista ja futurismista saatuja
vaikutteita suomalaisiin maisemiin ja henkilökuviin, ei kelvannut kansalliselle
eliitille. Ei kelvannut, vaikka sen luoma kuva oli paljon todenmukaisempi. Onko
siis niin suuri ihme, että suomalaiset etsivät vieläkin omaa kuvaansa, varovat
tai pelkäävät sitä?
On
väitetty, ettei Suomessa koskaan ollut avantgardea. Näyttely antaa mielestäni
evidenssiä päinvastaisesta. Suomessa oli omaa avantgardea, mutta sitä ei (ole)
koskaan tunnustettu. 20-luvulla Suomeen syntyi antagonistinen tilanne eliitin
eli kultakauden taiteilijoiden ja nuoremman polven uudistajien väille.
Näyttelykirja
kertoo eloisasti kansan syvistä riveistä peräisin olevasta boheemi-maalareitten
ryhmästä, joka suhtautui kriittisesti vanhemman polven mestareihin.
Taide-elämän antagonismin toisena osapuolena olivat lisäksi taidekoulujen
opettajat, jotka olivat usein ruotsinkielisiä ja/tai konservatiiveja. Sigurd
Frosterus kuului tähän joukkoon, hänkin varoitteli nuoria liian rohkeista
kokeiluista. Mehukas ja kuvaava yhteensattuma oli, kun Akseli Gallen-Kallela
heitti nuoren Sallisen ulos taiteilija yhdistyksen kokouksesta tämän
arvosteltua häntä ja Sallinen tästä suivaantuneena lähti Amerikkaan ryhtyäkseen
pilapiirtäjäksi.
Marraskuun
ryhmän
taide täyttää avantgarden tunnukset myös vaateliaassa teoreettisessa mielessä,
sillä sen pyrkimyksenä oli erkaantua esittävästä taiteesta ja käyttää
muodonannossa kubistista ja futuristista ilmaisua. Näyttelyssä on muutama
erittäin hieno teos Tyko Salliselta, jossa edellä mainitut avantgardistiset
pyrkimykset näkyvät selvästi. Niitä ovat maisemat
Cagnesista (1921) sekä Kajaanin
silta (1919) ja näkymä Kalliosta (1917).
Erikoislaatuista
on, että Marraskuulaisten täysin kansainvälisistä siemenistä siinnyt taide
kelpasi Ludwig Wennervirralle esimerkiksi kansallisesta taiteesta. Kansallista
ohjelmaa ajaneet ideologit olivat kaikkea muuta kuin yksimielisiä: Okkonen ei
hyväksynyt ekspressionismia, kun taas Wennnervirta arvosti sitä, mutta sillä
ehdolla että se oli etumerkiltään ’kansallista’.
Sivuhuomautuksena:
1920- ja 30-lukujen kriitikoista lukiessa alkaa ymmärtää, miksi kritiikillä
menee vieläkin huonosti Suomessa. Kriitikkoja inhotaan ja kritiikki-instituutio
saa yhä kantaa seurauksia tuon ajan kansallismielisestä, politikoivasta ja
patronisoivasta kritiikistä. Tosiasiassa tuon ajan kriitikoilla oli huono
kosketus ajan avantgardeen, heiltä puuttui käsitteistöä sen ymmärtämiseen,
kuten näyttelyesseessä todetaan viileästi.
Tämä
ei estänyt heitä pilkkaamasta uutta taidetta ja pitämästä sitä ”humpuukina”.
Kriitikot olivat oppineita taidehistorian professoreita, joten ei heiltä
kielitaitoa tai älyä puuttunut. He yksinkertaisesti liittoutuivat poliittisen
eliitin kanssa ajamaan kansallisen yhtenäisyyden ideologiaa. Samalla heidän
näkemyksensä siitä mitä ’kansallinen’ oli, näytti hajaantuvan moneen suuntaan.
Yhtenä
1920-luvun monista jännitteistä oli rotukysymys, sillä rotuopit rehottivat tuon
ajan Euroopassa. Avantgardetaiteen primitivismi, erityisesti ekspressionismi,
kohtasi ymmärtämättömyyttä kriitikoissa, joiden keskuudessa primitivististä
tyyliä pidettiin osoituksena kehittymättömästä luonteenlaadusta.
Marraskuulaisten
kuvaamat kansanihmiset olivat kriitikoiden mukaan liian rajuja ja
alkukantaisia, suomalaisia ei olisi saanut esittää tällä tavalla, lähes
’mongoleina’. Kansallismielinen eliitti ’tilasi’ ja janosi nähdä ihanteellisia
kuvia kansalaisista. Kun Ester Toivonen valittiin Miss Euroopaksi 1937, hänestä
teetettiin antiikin klassismin mukainen valkoinen marmoripää Väinö Aaltosella.
Vaikka
ideologinen painostus yhdenmukaisuuteen oli kova, taiteilijat toteuttivat
yksilöllisiä pyrkimyksiään. Näyttelyyn on saatu koottua hyvin erilaisia
suomalaiskasvoja Aaltosen Ester Toivos- muotokuvasta Tyko Sallisen
ekspressiivisesti maalattuun Maalaistyttöön
(1923), jotka on asetettu näyttelyssä vierekkäin.
Näyttelyn
henkilökavalkadi on tätäkin paljon moni-ilmeisempi, sillä siihen kuuluu myös
Väinö Aaltosen kubismista ja 20-luvun egyptologiasta vaikutteita saanut
kultainen Tytön pää (1927). Tutankhamonin
hauta oli juuri löydetty ja koko Eurooppa oli muinaisen Egyptin kulttuurin
lumoissa. Aaltonen loi kultaisen pään oman fantasiansa pohjalta. Aaltosella oli
myös täysin kubistisia teoksia.
Samassa
pienessä huoneessa on vielä Helene Schjerfbeckin pari henkilökuvaa: muotokuva
modernista autoilevasta veljenpojasta Månsista (1929) sekä Sulho Sipilän
uusasiallisuutta edustava muotokuva sairasvuoteeseen käpertyneestä vaimostaan
Greta Hällforsista Lepäävä nainen
(1931).
Viimeksimainittuun pieneen kuvaan kätkeytyvät suomalaisen avantgarden alasajon
dramaattiset seuraukset sille, joka haluaa lukea. Venäläisestä avantgardesta
tuoreeltaan vaikutteita saanut nuori ja radikaali Greta Hällfors, ei sopinut
kansalliseen yhtenäisyyden ideologiaan. Greta Hällfors sairastui ja vetäytyi
sosiaalisesta elämästä viettäen loppuelämänsä mielisairaalaan suljettuna.
Kirjan
kansikuvaksi Valjakka on kuitenkin valinnut kiinnostavasti Yrjö Ollilan Kellosepän muotokuvan (1921). Tämä tyyliltään
uusasiallinen kuva tuo esiin mallin älykkyyden ja herkkyyden: se edustaa
nykyajan asiantuntijakulttuuria, teknistä ja tieteellistä osaamista, valppautta
ja elämänuskoa.
Modernin
kahdet kasvot näyttely
pitää sisällään tosiasiassa monet kasvot. Ehkä yhdet kasvot ovat viralliset
kasvot ja toiset ovat taiteilijain omalle aikakaudelleen antamat moninaiset
kasvot?
Julkaistu Kulttuurilehti Mustekalassa 16.6.2009
Näyttely
on avoinna Amos Andersonin taidemuseossa 20.9.2010 saakka.
No comments:
Post a Comment