Irmeli Hautamäki
Toisinaan
ihmettelen miten helppo ja samalla mahdoton ekspressionismin käsite taiteessa
on. Jokainen on ymmärtävinään mitä itsensä ’ilmaiseminen’ tarkoittaa. Käytännössä
tunteiden ilmaiseminen on taiteessa kuitenkin mitä vaikeinta. Siksi
ekspressionismi on yleiskäsitteenä jonkinlaista petosta, se ei selitä mitään,
eikä auta ymmärtämään mitään.
Wieniläissäveltäjä
Arnold Schönbergiltä voi hakea vastausta siihen mitä musiikki (tunteen)
ilmaisuna oikeastaan on. Sara Hildenin museon Ekspressioita-näyttelyssä
parhaillaan esillä oleva Schönberg on kiinnostava filosofin näkökulmasta siksi
että hän pohti selväsanaisesti musiikin suhdetta kieleen artikkelissaan ”Das Verhältnis zum Text” (Suhteesta tekstiin).
Artikkeli oli kirjoitettu Der Blaue Reiter
-ryhmän Almanach -vuosijulkaisuun.
Schönberg kuvailee millaista on säveltää tekstin pohjalta. Asia oli hänelle
tuttu, sillä hän sävelsi hyvin paljon tekstin pohjalta ja vieläpä itse
kirjoittamiensa tekstien. Schönberg sanoo, että tekstin sanoman tai sanojen
merkityksen ymmärtäminen ei auta säveltämisessä lainkaan.
Säveltäminen lähtee
sen sijaan runon tai tekstin ensimmäisten sanojen soinnin kuulostelemisesta.
”Äly voi myöhemmin analysoida ja luokitella sävellyksen, mutta äly tuo tuskin
mitään lisää siihen ymmärrykseen, johon sävellystyö on intuitiivisesti
päätynyt.”
Säveltämisprosessi
etenee intuitiivisesti mutta tulokset analysoidaan jälkeenpäin pikkutarkasti,
mikä on metodin kannalta kiinnostavaa. Samassa artikkelissa Schönberg väitti
myös ettei ”Säveltäjä voinut olla huumaantunut unissakävijä, joka herättyään ei
tiennyt mitä oli tehnyt”. (BRA, 90 - 92.) Tähän sisältyi vastaväite filosofi
Arthur Schopenhauerille, jonka mukaan taiteilija nimenomaan olisi jonkinlainen
unissakävelijä. Schopenhauerin kanta oli että taide tuo esiin ”syvällistä
viisautta (musiikin) kielellä jota hänen järkensä ei ymmärrä, aivan kuin
unissakävelijä keksii ratkaisun asioihin, joista hänellä hereillä olleessaan ei
ole mitään käsitystä”. (Wendel-Poray, 46.)
On
kiinnostavaa että Schönberg ei hyväksynyt tätä romantiikan taidekäsitykseen
tyypillisesti liittyvää uskomusta taiteesta tai musiikista ymmärryksen tuolla
puolen olevana asiana. Schopenhauerin erottelu taiteen ja filosofian välillä
oli jokseenkin perinteinen. Sen mukaan kaikki merkityksellinen on voitava
ilmaista tai oikeastaan esittää kielen avulla. Schönberg taas painotti että
taide eroaa filosofiasta, joka yrittää kääntää kaiken käsitteelliseen muotoon
normaalin kielen avulla. (BRA, 92, 94 -102.) On olemassa asioita, tunteita ja
kokemuksia, joita voidaan lähestyä tai tutkia sävelten ja värien avulla, mutta
ne eivät käänny luonnolliselle kielelle.
Schönbergin
ekspressiivisen musiikin aihepiiri liittyy kolmiodraamoihin: rakkaudessa
koettuun pettymykseen, mustasukkaisuuteen ja kostoon. Tässä tullaan
ekspressionismin toiseen isoon ongelmaan, jossa taide yhdistetään suoraan
taiteilijan yksityiselämään. Yleensä ajatellaan banaalisti että taiteilija
ilmaisee omassa elämässään kokemiaan ahdistavia, vaikeita tai jollakin tavoin
järkyttäviä tai merkittäviä kokemuksia. On totta että Schönbergin
yksityiselämän vaiheet olivat dramaattisia, ne on kerrottu usein ja kuka
tahansa voi ne lukea vaikka Wikipediasta. Taiteen kannalta on kiinnostavaa,
että hänen musiikkinsa ei kuvaa tai kuvita tarinoita.
Schönbergin
musiikki innosti myös Der Blaue Reiter -ryhmän perustajaa Wassily Kandinskya,
joka kuultuaan Schönbergin jousikvarteton lähti tekemään Improvisaatio- nimisiä
maalauksia pelkästään värien avulla. Kandinsky myös pyysi Schönbergin mukaan
der Blaue Reiter ryhmän näyttelyihin. Taiteen metodien pohtiminen synnytti
säveltäjän ja kuvataiteilijan välille syvän ystävyyden. Kandinsky kirjoitti
tuohon aikaan kirjaansa Taiteen henkisestä sisällöstä (Über das Geistige in der Kunst), jonka
käsikirjoitukseen Schönberg oli saanut tutustua.
Schönberg
oli itsekin maalari ja hän selittää värien ja musiikin suhdetta samassa Der
Blaue Reiter -artikkelissaan. Hän sanoo ilahtuneensa siitä, että Kandinsky ja
Oskar Kokoschka maalaavat kuvia, joissa ulkoinen objekti antaa ainoastaan
stimuluksen värien ja muotojen improvisoinnille – aivan samoin kuin runon
teksti on vain lähtökohta säveltämisessä. Schönberg toteaa, että
maalaustaiteessa sitä vaikutelmaa, jonka värit ja muodot saavat aikaan
mielessä, ei voida kääntää normaalikielen avulla tekstiksi. Hän sanoo lukevansa
ilolla Kandinskyn kirjaa Taiteen henkisestä sisällöstä, ”in which a way is
shown for painting that arouses hope that those who demand a text will soon
stop demanding.” (BRA, 102.) Hän uskoo että vaatimukset abstraktin
maalaustaiteen merkityksestä vähitellen lakkaisivat.
Edellä
Schönberg tuli parilla lauseella sanoneeksi jotakin hyvin olennaista värien ja
sävelten avulla tapahtuvasta ei-esittävästä ilmaisusta; asioita, jotka näille
kahdelle taiteilijalle olivat selviä, mutta monille myöhemmille
tarkastelijoille vaikeasti ymmärrettäviä, jopa täysin käsittämättömiä.
Kandinskyn teoreettinen työ kirjassa Taiteen henkisestä sisällöstä (1912) sekä
kirjassa Punkt und
Linie zu Fläche (1926) oli yritystä eksplikoida mitä sisäisen
kokemuksen ilmaiseminen värien avulla on. Apuna tässä Kandinsky käytti
vertausta musiikkiin. Värien avulla taiteilija koskettelee ihmisen mieltä, jota
Kandinsky vertasi soittimeen; mieli soi tai värähtelee soittimen tavoin. Vaikka
tämä abstraktin tai non-objektiivisen taiteen perusperiaate on suhteellisen
helppo esittää ja ymmärtää, metodisesti Kandinsky kohtasi suuria vaikeuksia
yrittäessään löytää kuvataiteen keinot, joita voisi käyttää tällaisessa
”ilmaisussa”.
Kandinskylle
musiikin ja värien yhteys oli luonteva ja helppo, koska hänellä oli säilynyt
voimakas synesteettinen kyky. Kandinsky viittaa itsekin kirjoituksissaan
synestesiaan, jota oli alettu tutkia ja ymmärtää jo 1900-luvun alun
psykologiassa. Sillä tarkoitetaan eri aistielinten samanaikaista toimintaa,
missä kuuloaistimus herättää esimerkiksi näköaistimuksen. Nykykäsityksen mukaan
kaikki aistimukset ovat yhteydessä toisiinsa ja niitä on kognitiivisen
neurotieteen mukaan vaikea erottaa toisistaan. Käytännössä kuitenkin vain
lapsilla on säilynyt välittömänä kyky aistia vaikkapa värejä ja makuja yhdessä.
Kandinskyn
ja Schönbergin ystävyyden alkuaikoina vuosina 1911 – 1913 kumpikaan ei ollut
siirtynyt kovin radikaaliin ilmaisuun. Schönbergin sävellystyyli oli vielä
Richard Straussin ja Richard Wagnerin tapaan tonaalista, hän siirtyi
12-säveljärjestelmään vasta myöhemmin. Samoin Kandinskyn
Improvisaatio-maalauksissa oli esittäviä aineksia. Täysin abstraktiin
maalaustapaan Kandinsky siirtyi vasta 1920-luvulla olleessaan Bauhausin
opettajana.
Kiinnostus
musiikkiin ja kuvataiteeseen yhdisti Kandinskya ja Schönbergiä. Käytännössä
heidän intressinsä tulivat lähelle toisiaan kokeellisissa näyttämöteoksissa,
joihin kumpikin ryhtyi samoihin aikoihin. Kandinsky ”komponoi” kokeellisen
näyttämöteoksen nimeltä the Das Gelbe Klang (Keltainen
ääni), jossa pääosassa olivat värit. Teokseen sävellettiin myös musiikki, sen
teki Thomas von Hartman. Hartmanin käsityksen mukaan mikään ulkonainen laki ei
saanut rajoittaa musiikkia.
Kandinsky
oli keskustellut ”tulevaisuuden teatterista” müncheniläisten teatterin
uudistajien Georg Fuchsin ja Peter Behrensin kanssa jo ennen Blaue Reiter
ryhmän perustamista. Münchenin Taiteilijoiden Teatteri halusi kumota
perinteisen naturalistisen ”peep-show ”teatterin muuttaen näyttämön litteäksi
ja reliefimäiseksi, jolloin sen 2-ulotteinen muoto alkoi muistuttaa maalausta.
Näyttelijät luopuivat realistisesta toiminnan jäljittelystä, niiden sijaan
luotettiin symbolisiin eleisiin. Uutta Taiteilijoiden Teatterissa oli myös
valojen ja värien tuominen osaksi tapahtumia. (Weiss, 96–97.)
Kandinskyn
Das Gelbe Klang käytti hyväkseen
Taiteilijoiden Teatterin keinoja kuvataiteilijan näkökulmasta. Das Gelbe Klang koostui kuudesta näyttämökuvasta,
kuudesta näyttämömaalauksesta, joissa ei esiintynyt ihmishahmoja vaan värejä:
viisi keltaista jättiläistä, punaisia lintu-hahmoja, valkoisiin puettu lapsi
jne. Näytelmässä ei ollut dialogia tai tavanomaista juonta, vaan tapahtumat
muodostuivat hahmojen liikkeistä ja värien ja valojen vaihtumisesta
näyttämöllä, joita musiikki säesti. Lisänä oli kuoro joka lausui säkeitä,
joilla ei ollut yhteyttä näyttämön tapahtumiin. Kokonaisuus – se miten kuvat ja
värien ja valojen tapahtumat oli komponoitu – noudatti vain ”sisäistä
välttämättömyyttä”. Teos ei esittänyt mitään, sen sijaan värillisellä valolla
oli siinä tärkeä osa. Kandinsky siis ”maalasi” ei-esittävän teoksen näyttämölle
jo ennen kuin ryhtyi tekemään niitä kankaalle. Musiikki oli kirjaimellisesti
Kandinskyn abstraktin taiteen kehittelyn kannalta merkittävä asia.
Schönberg
kirjoitti Kandinskylle että Das Gelbe Klang oli
juuri sellaista mitä hän oli ajatellut säveltäessään Die Glukliche Handia. Schönberg oli toivonut, että
Kandisnky olisi voinut maalata lavasteet tähän teokseen. Tämä suunnitelma ei
toteutunut, kuten ei Gelbe Klangin esittäminenkään.
Gelbe Klangia ei ehditty esittää
koskaan näyttämöllä 1. maailmansodan syttymisen vuoksi. Teos on esitetty
tiettävästi vain kerran: vuonna 1972 Yhdysvalloissa.
Vaikka
Schönberg ymmärsi Kandinskyn pyrkimyksiä kuvataiteessa, hän oli itse maalarina
paljon perinteisempi kuin Kandinsky. Sara Hildenin taidemuseon Ekspressioita-näyttelyssä on melko laaja kokoelma
Schönbergin maalauksia, joista omakuvat ovat tunnetuimpia, mutta mukana on myös
maisemia ja kuvia, jotka saattavat liittyä musiikkiin, kuten Odotus -niminen kuva. Schönberg itse oli sitä mieltä,
ettei kuvataiteella ja musiikilla ollut ilmaisun välineinä mitään eroa,
molemmat olivat hänelle yhtä tärkeitä. Ehkä näin
voi periaatteessa ajatella, mutta kaikesta huolimatta musiikki oli
Schönbergille tietysti vahvin asia.
Kun
lukee Schönbergin ja Kandinskyn taidetta koskevia tutkimuksia rinnakkain, ei
voi olla huomaamatta merkittävää eroa näiden taiteilijoiden työn ja ajattelun
vastaanotossa. Schönbergin ilmaisu saa osakseen hyväksyntää, mutta Kandinskyn
ilmaisuteoria, jossa on kyse täsmälleen samasta asiasta, eli sisäisten
kokemusten ilmaisusta, herättää kummastusta. Kandinskyn kohdalla tutkijat
puhuvat helposti mystiikasta ja okkultismista, Schönbergin kohdalla eivät.
Luultavasti tämä johtuu osittain välineestä: musiikki on aineetonta, mutta
kuvataide ja värit materiaalisia. Saattaa olla että taiteilijain etnisellä
taustallakin on osuutensa erilaisiin arvioihin: Itävallan juutalainen Schönberg
saa osakseen helpommin hyväksyntää kuin venäläinen Kandinsky, siitäkin
huolimatta, että Kandinskyn kotikieli oli saksa ja hän toimi taiteilijana lähes
kokonaan muualla kuin Venäjällä.
Suomalaisessa
taidehistoriassa Kandinsky on saanut todella nurjan vastaanoton Sixten
Ringbomin leimattua Kandinskyn ja samalla koko abstraktin taiteen okkultismiksi. Ringbomin tutkielma The Sounding
Cosmos ei nimestään huolimatta viittaa lainkaan musiikkiin eikä
tunnista musiikin ja kuvataiteen suhdetta. Tutkijan tapa lokeroida asioita ei
tavoita lainkaan 1900-luvun alun henkeä, jossa keskeisenä pyrkimyksenä oli
taiteenlajien välisten rajojen ylittäminen. Siksi Sara Hildenin museon Ekspressioita-näyttely, jossa voi kuunnella myös
Schönbergin musiikkia, tuo merkittävää lisävalaistusta tänä aikakautena esiin
murtautuneeseen taiteen käytäntöön.
Julkaistu
kulttuurilehti Mustekalassa 2013
Kirjallisuus:
(BRA)
The Blaue Reiter Almanack (2nd edition 1914) Edited by Wassily Kandinsky and
Franz Marc. MFA Publications 2005. Alkuteos Der Blaue Reiter Almanack 1912,
Piper Verlag, München.
Peg
Weiss, Kandinsky in Munich, 1979, Princeton University Press.
No comments:
Post a Comment